Et godt jernbanetilbud er avgjørende for at Akershus skal møte befolkningsveksten. SSB mener at om 20 år vil det bo ca 3 millioner mennesker på Østlandet. Dette er 22 prosent mer enn i dag.
Det er viktig å legge til rette for en utvikling der veksten i arbeidsplasser og boliger kan skje på østlandsområdet. Skal det være mulig, må det skje en vesentlig utbygging av transportsystemet som binder Oslo og resten av Østlandet sammen. Vi behøver en moderne InterCity-jernbane med høy frekvens, kortere reisetid og med tog som kommer når de skal.
Det er tverrpolitisk enighet på Stortinget om behovet for å bygge ut det såkalte InterCity-triangelet på Østlandet med forgreninger fra Oslo til hhv. Grenland, Halden og Lillehammer, men arbeidet går for sakte. Med dagens utbyggingstakt vil ikke utbyggingen være ferdig før lenge etter 2040. Østlandssamarbeidet mener det bør være realistisk at InterCity-triangelet er ferdig bygget ut med dobbeltspor innen 2023, og at det innføres halvtimes ruter på alle de viktige avgangene.
Behovet for å redusere klimautslippene tilsier en betydelig større satsing på kollektivtrafikk i årene som kommer. Satsing på jernbane på Østlandet er et av tiltakene som vil ha aller størst effekt for å få ned utslipp av klimagasser. I tillegg vil det bety mindre svevestøv og lokal forurensning. Det er også på jernbanen det er størst potensial for å redusere reisetiden. Hvis toget går hyppig nok, rakst nok og er til å stole på, vil stadig flere foretrekke tog fremfor privatbil.
Det er på tide at vi setter av nødvendige ressurser for å bygge ut et moderne og bærekraftig transportsystem for Østlandet. Derfor må full utbygging av InterCity-triangelet på Østlandet inn i Nasjonal Transportplan for neste periode.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar