Avinor AS har vedtatt utbyggingsprosjektet for økt terminalkapasitet ved Oslo lufthavn, Gardermoen (OSL) med basis i konsesjon gitt av Samferdselsdepartementet 22. desember 2010.
Det er ingen tvil om at slik trafikkutviklingen er nå så er det riktig å utvikle terminalen videre, men det som er verdt å legge merke til er at dette ikke er en politisk beslutning da Avinor er et AS som tar jobben selv og venter ikke på noe statsbudsjett. Etter mitt skjønn må det bety at å gjøre Statens Vegvesen og Jernbaneverket om til statsforetak gir også muligheten til å tå opp lån og beygge det man trenger uten å vente på årlige budsjett. Det er ellers vanskelig å tenke seg at Gardermoen ville fått 12,5 milliarder på noen annen måte.
Så litt tilbake til OSL. Flyplassen har siden åpningen i oktober 1998 hatt sterk trafikkvekst, og har etter vel 12 års drift en trafikkmengde på ca. 19 millioner passasjerer. OSL har dermed passert den trafikkmengden lufthavnen opprinnelig var dimensjonert for, og må derfor utvides og videreutvikles for å sikre et effektivt og samfunnsøkonomisk godt transportsystem for innenriks og utenriks personreiser i Norge.
Det prosjektet som det er gitt klarsignal for nå, omfatter en kapasitetsutvidelse til 28 millioner passasjerer per år. Det er også planlagt en fase 2 av prosjektet som omfatter en videre utvidelse opp til 35 millioner passasjerer per år. 35 millioner passasjerer per år er vurdert å være den maksimale trafikkmengden dagens to rullebaner kan håndtere Igangsettelse av en eventuell fase 2 er avhengig av regjeringens godkjenning. Med gjeldende trafikkprognoser forventes fase 2 igangsatt omkring 2023.
Den nye utvidede terminalen skal være driftsklar sommeren 2017 (fase 1). Totalrammen for et ferdig prosjekt i 2017 er ca. 12,5 milliarder kroner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar