søndag 9. januar 2011

Ja til full utbygging av gang- og sykkelveier!

I Raumnes den 6. januar tar Odd Hagen (KrF), i Nes til ordet for full utbygging av gang- og sykkelveger i full skala i løpet av kortest mulig tid.Dette er jeg helt enig i da Akershus fylkeskommune har åpnet for at kommunene kan forskuttere penger til utbygging av gang- og sykkelveger og få pengene tilbake senere.

Det betyr at Nes kommune kan legge ut for utbygging av gang- og sykkelveger vel vitende om at fylkeskommunen refunderer utlegget til kommunen i ettertid. Dette åpner muligheten for at flere kommner kan ta et virkelig løft og kommune må bare dekke renteutgifter.Med den lave renta som er nå er det best å komme i gang med en skikkelig gang- og sykkelvegutbygging i full skala så raskt som mulig.

I den forbindelse mener Erlend Helle fra SV at dette er i motsetning til hva man sier i fylket. Det er ingen motsetning mellom KrF i fylket eller i Nes. Nes kommune oppfordres til å bygge de gang og sykkelveiene man trenger med en gang. Fylkestinget hasr oppforderet kommunene til å prioritere bygning av gang- og sykkelveier rundt skoler og tettsteder med en gang. Disse utleggene vil man få tilbakebetalt i løpet av en 10 års periode.

I tillegg har KrF sørget for at fylket har tatt på seg hele bygningen av innfartsparkeringen på Årnes med den nødvendige tettstedsutviklingen det vil bidra til for sentrum. Det gør at vi i kommunen kan satse på nødvendig bygningen av gang og sykkelveier.

På grunn av svært store innvesteringer innen vedlikehold av skolebygg og fylkesveier, dvs at man fordobler gjelden til fylket med nesten 4 milliarder var det ikke noen realisme å ta opp ytterligere lån for å få til flere gang og sykkelveier i denne runden. hvor man justerte samferdselsplanen for Akershus 2011-2014.

Skulle opposisjonens budsjett for 2010 blitt vedtatt måtte man ha startet med enten å ha kuttet i drift eller tatt opp ytterligere lån for å finansiere tiltak. Nei, da er bedre å ha god konomistring og ta igjen vedlikehold slik at man ikke skyver utgiftene foran seg. Dette med den konsekvens at det hadde blitt enda mindre penger til gang og sykkelveier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar