Hvordan vi rekrutterer og beholder kompetente medarbeidere i kommunesektoren, er avgjørende for hvilke resultater man skaper, for kvaliteten av våre tjenester og således for omdømme.
Akershus KrF har derfor vært opptatt av at også arbeidsgiverpolitikken forankres i de folkevalgte organer. Akershus fylkeskommune er en viktig tjenesteleverandør når det gjelder utformingen av Akershus-samfunnets framtid og en betydelig aktør i utformingen av Akershus-samfunnets velferd og utvikling. Det er en viktig forutsetning for å rekruttere og beholde kompetente medarbeidere at man lykkes med viktige samfunnsoppgaver og yte gode tjenester av god kvalitet
Konkurransen om arbeidskraften skaper utfordringer med hensyn til å rekruttere til en rekke stillinger og innenfor mange fagområder. For å møte denne utfordringen må man tilby medarbeiderne konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår, en god ledelse og gode muligheter for kompetanseutvikling, og man må ha et godt omdømme.
Det er også viktig å utvikle en livsfasepolitikk som tar hensyn til arbeidstakere i ulike livssituasjoner og livsfaser. Fylkeskommunen har som arbeidsgiver en plikt til å tilrettlegge arbeidssituasjonen for medarbeidere innen alle aldersgrupper i henhold til arbeidsmiljøloven.
God ledelse er nødvendig for at organisasjonen skal fungere godt og for at medarbeiderne kan få brukt sin kompetanse best mulig. Vi må derfor utvikle en overordnet strategi for ledelsesutvikling og lederrekruttering for fylkeskommune.
For å kunne møte dagens og framtidens utfordringer er det viktig at man har fokus på en aktiv og god arbeidsgiverpolitikk.
På hjemmesiden til Akademikerne ser jeg at også dette tema settes på dagsorden angående velferd og kompetent arbeidskraft.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar