I 2012 kan reisende til hovedflyplassen kunne velge mellom flere raske togavganger. NSB vil nemlig ruste opp kapasiteten kraftig og tilby tre intercitytog i timen til Gardermoen. Dette er en del av NSBs strategi for å bedre togtilbudet i Østlandsregionen. NSB ønsker å tilby tre billige og raske intercitytog i timen til Gardermoen.
De nye togene går nesten like fort som Flytoget. Dette gjør at Flytoget protesterer. Det er for dumt. NSB ønsker raskere tog og flere avganger. Ikke bare til Gardermoen. Denne konkurransen må Flytoget tåle. Bra med alternativer. De har faktisk ulik kundegrupper også. Flytoget er reservert for reisende til Gardermoen stasjon. Først og fremst flypassasjerer. Skal alle pendlere og andre som benytter tog mellom Drammen og Gardermoen / Eidsvoll/ Hamar/Lillegammer måtte finne seg i et dårlig tilbud for å spare Flytoget for konkurranse?
I dag er det slik at Intercitytogene NSB opererer med ikke riktig like raskt som flytoget, men faktum er at NSB frakter passasjerene fra Oslo og til Gardermoen på bare fem til sju minutter lenger tid enn Flytoget. Nå planlegger NSB å sette inn mange nye og langt raskere tog på Gardermobanen. Det er en del av den planen vi har om å få inn nye og moderne tog med helt andre fartsegenskaper, høyere frekvenser og høyere kapasitet i hele Østlandsområdet. Det er en etterlengtet reform
Jeg er derfor enig med leder for NSB persontog Stein Nilsen som sier at det kan ikke "være slik at de arbeidsreisende som bor på nordsiden av Oslo, ikke skal få et bedre tilbud fordi vi tilfeldigvis har et flytog som går til og fra Gardermoen".
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar