Drosjemarkedet har så langt vært preget av dårlig prisopplysning og liten grad
av prisgjennomsiktighet. Disse forholdene gjør det vanskelig for drosjekundene å sammenligne tilbud fra ulike aktører, noe som igjen medvirker til å svekke konkurransen i markedet. Dette ønsker Akershus fylkeskommune å gjøre noe med.
Drosjetilbudet er også en viktig del av kollektivtilbudet og det er derfor viktig å sørge for et godt tilbud. Det er i dag vanskelig for kundene å etterprøve om prisen de betaler er korrekt. En medvirkende årsak til disse problemene er at dagens takstsystem er svært vanskelig tilgjengelig. Dagens system samsvarer ikke kjørt avstand, eller betalt tid med medgått tid. Prisen reflekterer i større grad den hastighet drosjen til enhver tid har.
Jeg støtter derfor konkurransetilsynet forslag om at det foretas en overgang til et lettere tilgjengelig takstsystem, såkalt parallelltakst. Gjennom dette takstsystem foretas det både avstands- og tidsprising under hele drosjeturen uavhengig av drosjens hastighet. Parallelltakstsystemet krever kun at man kjenner turens totale lengde og totale medgåtte tid for å beregne prisen på turen. Det vil samtidig være lettere for kunden i ettertid å etterprøve om prisen var korrekt.
Oslo og Akershus er fritatt for maksimalprisforskriften fordi man regner med at markedet vil kunne regulere dette mer effektivt. Konkurransetilsynet forslag vil gi kundene grunnlag til å sammenligne priser kun ved kjennskap til ett takstelement. De vil dermed lettere kunne fastslå hvilket drosjeforetak som er billigst.
I Akershus er det også gitt tillatelse til å etablere konkurrerende sentraler i Asker / Bærum og på Nedre Romerike. Begrunnelsen for å opprette flere sentraler var å legge til rette for økt konkurranse. Det er derfor også positivt at det innføres ny forskrift om takstberegning for løyvepliktig drosjetransport. En enklere sammenlignbar prisstruktur er et viktig element for å bidra til konkurranse mellom drosjesentralene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar