fredag 6. november 2009

Åpning av gang- og sykkelveg i Mogreina

Denne uken åpnet vi den nye gang- og sykkelvegen langs fv. 454 mellom Hovinmoen og Bondal åpnes. Gang- og sykkelvegen er bygget som et trafikksikkerhetstiltak i forbindelse med utvidelsen av E6 mellom Hovinmoen og Dal.

19. oktober 2009 startet innkrevingen av bompenger på E6 mellom Hovinmoen og Dal. Statens vegvesen regner med at en del trafikanter velger alternative ruter for å unngå å betale bompenger. Som et trafikksikkerhetstiltak i den forbindelse er det bygget 5,8 kilometer gang- og sykkelveg langs fv. 454 fra Hovinmoen til Bondal bru.

Ettersom utvidelsen av E6 fra Hovinmoen til Dal er delvis bompengefinansiert, har man bestemt at det skal brukes 26 millioner kroner på trafikksikkerhetstiltak på lokalvegene i Ullensaker kommune. Blant de ulike tiltakene, vedtok man at det skulle bygges gang- og sykkelveg langs fv. 454 fra Hovinmoen til Bondal bru.

Gang- og sykkelvegen er et trafikksikkerhetstiltak for myke trafikanter som gående og syklende. Det er følgelig grunn til å understreke at hadde det ikke vært for E6-utbyggingen, hadde ikke gang- og sykkelvegen mellom Hovinmoen og Bondal bru blitt bygget i år. Det er mulig den ville blitt bygget i fremtiden, men nå er den her. Et tiltak som betyr mye for alle dem det gjelder.

Det er faktisk bygget mer enn gang- og sykkelveg. Det er firmaet Brødrene Gjermundshaug Anlegg AS som har bygget den nye gang- og sykkelvegen langs fv. 454. Dette har vært et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Ullensaker kommune.

Firmaet har i tillegg lagt vann- og avløpsledninger på deler av strekningen for Ullensaker kommune. For tre eiendommer er det utført støyskjerming i form av utvendig skjerming og fasadetiltak. Videre er det satt opp vegbelysning langs gang- og sykkelvegen på hele strekningen fra Hovinmoen til Bondal bru.

Et slikt samarbeid er jo positivt fordi det fører til kun en byggeperiode for å få to goder som gang- og sykkelveg og ny vann- og avløpsledning. Byggeperioder i nærhet av veg fører jo ofte til dårligere fremkommelighet for naboer og trafikanter, og derfor er det jo positivt med færrest mulig byggeperioder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar