Avgift på biodisel innebærer et kutt i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus på rundt 60 millioner. Penger som kunne gå til miljøvennlig biodrivstoff må nå gå til avgifter.
Regjeringens forslag om å øke avgiften på biodiesel fra nyttår har vakt kraftige reaksjoner. Både næringen selv, miljøorganisasjonene og sterke krefter innad i de tre regjeringspartiene har kjempet for å få regjeringen til å trekke forslaget.
Det er mange utfordringer knyttet til produksjon av biodrivstoff. Men den foreslåtte avgiften bidrar ikke til å løse noen av disse potensielle problemene, tvert om. Norge har ansvar for å bidra til teknologiutvikling gjennom å skape en levedyktig biodrivstoffsektor som kan føre forskning og utvikling videre, både i Norge og i utviklingsland. I tillegg har Norge et ansvar for å redusere sine utslipp. Avgiften vil både føre til økte utslipp i Norge og til redusert teknologiutvikling.
Siden avgiften ble foreslått har det kommet vektige og grundig dokumenterte innvendinger mot avgiften. Konsekvensene av en avgift er at fossil diesel vil bli markedets billigste dieselprodukt mens biodiesel vil bli markedets dyreste dieselprodukt. Dette medfører at transportbransjen vil velge bort biodiesel til fordel for fossil diesel – og klimagassutslippene fra sektoren vil øke.
For at selskaper og privatpersoner skal velge klimavennlige løsninger, er det helt avgjørende at klimaalternativene er billigere enn de fossile. Resultatet av den foreslåtte avgiften er at all bruk av biodrivstoff som ikke er påbudt vil opphøre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar