Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2010 hvor det foreslås at fritaket for autodieselavgift for biodiesel blir halvert i 2010, med sikte på endelig utfasing i 2011 vil få store økonomiske konsekvenser for kollektivtrafikken.
Avgiften utgjør kr. 3,50 pr. liter diesel. For Oslo og Akershus sitt felles kollektivselskap Ruter As har dette store konsekvenser på kort og lang sikt. Ruter har fram til nå hatt krav om 5 % innblanding av biodiesel på dieselbusser.
Fra sommeren 2009 har Ruter flere kontrakter med busselskapene der det benyttes 30 prosent biodiesel. I tillegg er Ruter i ferd med å inngå kontrakter med busselskaper i flere områder der det vil bli benyttet 100 % biodiesel i sommerhalvåret. Bussdrift med høyere innblanding av biodiesel har inntil nå vært konkurransedyktig med vanlig diesel, selv om bruk av biodiesel medfører høyere drivstofforbruk og merkostnader ved hyppigere skifte av olje og filtre.
Innføring av autodieselavgift på biodiesel gjør at Ruter og bussoperatørene får betydelige merkostnader dersom det skal benyttes biodiesel. Ruter har beregnet at merkostnaden etter at full autodieselavgift på biodiesel er innført, gitt de kontraktene Ruter har og er i ferd med å inngå som involverer biodiesel, vil utgjøre mellom 15 og 18 millioner kroner årlig.
Dersom en tenker seg at all bussdrift i Ruter kjører med 100 % biodiesel i sommerhalvåret, vil merkostnaden for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus med innføringen av denne avgiften være opptil 65 millioner kr. pr. år. Dersom denne avgiften innføres vil biodiesel bli et mindre aktuelt klimatiltak i framtidige busskontrakter.
Ruter vil fase ut bruk av fossilt drivstoff fram mot 2020. Andre alternativer til biodiesel er bioetanol og biogass. Noe av begrunnelsen for avgiften er imidlertid at alle trafikanter bør betale avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp og veislitasje.
Dersom det også legges tilsvarende avgift på de andre klimanøytrale drivstoffene, som i utgangspunktet er mer kostbare å gå over til enn biodiesel, vil kollektivtrafikken ha behov for betydelig økte tilskudd for å kunne gå over til klimanøytralt drivstoff uten at dette skal gå utover kollektivtilbudet.
Biogassanlegg på Romerrike som energigjenvinningsetaten i Oslo kommune skal bygge bli påvirket av dette. Anlegget vil omdanne matavfall til biogass og biogjødsel. Biogassen skal oppgraderes til drivstoffkvalitet og benyttes som miljøvennlig drivstoff til busser og andre kjøretøy.
Ruter har allerede inngått avtale med operatør om å idriftsette de første bussene på biogass i 2010. Både bussene og renovasjonsbilene representerer store investeringer og det er nødvendig med forutsigbarhet for å få bestiller og/eller operatører til å ta risikoen med teknologiskiftet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar