Budstikka er i leder 27. mai glad for den satsingen som Akershus har gjort på prisen av månedskort. I motsetning mange andre fylker hvor kollektivprisene har blitt dyrere enn prisstigningen, er det motsatte tilfelle i Asker og Bærum. Likevel etterlyser Budstikka billigere pris på enkeltbilletter. Jeg kan i den forbindlese opplyse om at avisen er bønnhørt. Dette har H, Frp, V og KrF jobbet med lenge i forbindelse enklere takst- og sonesystem I Akershus.
Færre soner i Oslo og Akershus fører til at det blir enklere og billigere å reise for de fleste i Akershus, men det betyr også at reiser man internt i sin lokalsone så er det Oslopris som legges til grunn. Det betyr at reiser man lokalt er det grunnsonepris og så blir det tilegg for hver sone. Det betyr at Det har vært et langsiktig arbeid som står bak forslaget. Allerede i budsjettavtalen for 2 år siden har man prioritert arbeidet med ny takst- og sonestruktur for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Flertallet ba i 2007 om en utredning for dette arbeidet og i tråd med Ruters utredning anbefalte man alternativ "stor bysone". Dette alternativet innebærer at antall soner for kollektivtrafikken reduseres fra 88 til tre: sone 1: Oslo og østre Bærum (hele T-banenettet til og med Kolsås), sone 2: en ring utenfor Oslo til og med Asker, Ski, Lillestrøm og Nittedal og sone 3: resten av Akershus fylke
Etter budsjettinnstilling for 2010 - 2013 mellom H, Frp, V og KrF vil det offentliges tilskudd øke med 100 millioner kroner pr. år. I den forbindelse er halvparten av det økte tilskuddsbehovet vil oppstå som følge av transportsamordning med NSB og deres takstregulativ og vi ser fram til forhandlinger med samferdselsdepartementet og NSB for å få et best mulig kollektivtilbud.
Vi jobber nå spreng for et nytt og forenklet takst- og sonesystem som skal redusere antall takstsoner fra 88 til kun tre for Oslo og Akershus. Da vil dagens prissetting vil jevnes ut og bli langt mer rettferdig. Alt for et bedre kollektivsystem i hovedstadsområdet, noe som er svært viktig for våre innbyggere og miljøet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar