For å få flere til å reise kollektiv må vi ta flere virkemidler i bruk. Et av disse tiltakene er skattefritt månedskort får å kunne reise kollektivt til jobben. Akershus fylkeskommune bør derfor søke Finans- og Samferdselsdepartementene om innføring av et skattefritt periodekort for å flere til å reise kollektivt.
Fritt periodekort innebærer at kostnaden ved å reise kollektivt til arbeid reduseres. Skattefritak på periodekort vil bidra til å redusere bruk av bil og øke bruk av kollektive transportmidler. I dag er det skattefritt å tilby gratis parkering for arbeidsgiver, men ikke for å tilby miljøvennlige valg. Det blir feil.
Det er en omfattende bruk av bil i Akershus. Hele 2/3 av de daglige reisene foretas enten som bilfører eller bilpassasjer. Nær 70% av de yrkesaktive i Akershus bruker bil til arbeid. Denne bakgrunnen tilsier at det er et stort potensial for økt kollektivbruk i Akershus og dermed redusert bilbruk.
I dag har Ruter 250 mill. passasjerer pr. år pg antall kollektivreiser som arbeidsreiser i Oslo og Akershus vil øke med 3-4%. Antall bilreiser til arbeid vil reduseres noe mindre.Skattefritt periodekort reduserer reisekostnadene omtrent likt for alle kollektivreisende. Effektene vil trolig være høyere på lang enn på kort sikt. Med en sikt på over 5 år kanendringene i reisekostnader ha effekter på bosetting og bedriftslokalisering. Over noen år kan eteventuelt skattefritt periodekort dermed ha en betydelig effekt på utbyggingsmønsteret.
Ser vi på fordelingseffektene har de som i dag reiser kollektivt til arbeid lavere inntekter enn de som bruker bil. Skattefritt periodekort vil relativt sett tilgodese de med lave inntekter. Ved innføring av skattefritt periodekort er det beregnet en reduksjon i utslippene av CO2 på 15.000 tonn.
Danmark har et opplegg med skattefrie kollektivreiser helt tilbake fra 70-tallet, et opplegg som nå er fornyet. Et Erhvervskort er blitt tilbudt siden 2005. Det er et vanlig periodekort for buss, tog og metro. Arbeidsgiver kjøper kortet og gir det videre til sine medarbeidere som et skattefritt personalgode. Erfaringer Danmark er at kortet har en positiv effekt for å redusere arbeidsreiser med bil og samtidig øke kollektivtrafikken. I 2009 steg tallet på faste brukere med kortet fra 10.500 til 18.500. Nå er også København med 45.000 arbeidstakere og Region Hovedstaden med i ordningen. Dermed vil tallet på brukere øke ytterligere.
For å kunne møte befolningsveksten må vi gjøre kollektivtrafikken atraktiv. Et skattefritt periodekort kan være ett av disse tiltakene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar