I den senere tid har det i Amta vært debatt om kollektivtrafikk. Inger Johanne Norberg fra SV og undertegnende er begge opptatt av å få til et bedre kollektivtilbud i Akershus, men vi har ulik forståelse av virkeligheten.
Akershus fylkeskommune har for ansvaret for kollektivtrafikken i fylket. Den operative jobben er delegert til Ruter AS som er det felles kollektivselskapet for Oslo og Akershus. De har ansvaret for å planlegge og iverksette alle ruteendringer innenfor de rammene som gis fra Akershus fylkesting. Dette ansvaret er det ingen partier som er uenige om og har heller ingen ønsker om å overta. Alle forsøk i media om at man er uenig i ruteendringer blir derfor retorikk og ikke realitet fordi det ikke følges opp på noen måter i forhold til konkrete politiske møter, styremedlemmer, vedtak eller debatter.
Det største problemet vi har i dag er at er at dagens kollektivtrafikk er underfinansiert over kommunebudsjettet og ikke etter folketall, men vi gjør det vi kan for å forbedre kollektivtilbudet for de reisende, og Ruter er svært interessert i å lytte til innspill fra brukerne. Påstander om at man ønsker å tjene penger på kollektivtrafikken er også totalt meningsløse. Opposisjonens forsøk på å bruke 20 millioner mer i 2010 for så måtte kutte i rutetilbudet året etter i 2011 er bare dumt og useriøst. De 20 millionene er vedtatt til å brukes for å iverksette ny takst- og sonestruktur.
Akershus står overfor store utfordringer når det gjelder å utvikle fremtidens transportløsninger: om 20 år vil Oslo og Akershus ha til sammen 1,5 millioner innbyggere, 400.000 flere enn i dag. Akershus vil vokse til 700.000. Dersom kollektivtrafikken skal ta seg av det vesentligste av trafikkveksten i et slikt perspektiv, er det avgjørende med helt nye, og fremtidsrettede grep innenfor areal- og utbyggingspolitikken allerede nå. Om Ruter ikke møter den forventede befolkningsveksten med et tilbud til våre kunder som er så attraktivt at det tar unna denne trafikkveksten, vil det påføre næringsliv, enkeltpersoner og miljøet store belastninger.
Vi må vinne bilistene ved å gjøre det enda mer attraktivt å reise kollektivt. Dette handler om punktlighet, komfort, hyppige avganger og ny teknologi med enda bedre informasjon til de reisende,
På kort sikt innebærer Ruters strategi å prioritere vedlikehold og reinvesteringer foran tilbudsøkning. For å lykkes med å møte fremtidig vekst må vi gjøre flere ting på en gang. Fremtidig boligbygging i Akershus må konsentreres rundt knutepunkter. Kollektivtrafikken må effektiviseres ytterligere for å sikre enda mer kollektivtrafikk for hver brukt krone. I tilegg må vi ha ytterligere differensiering av busstilbudet. Ruter skal utrede superbusskonsept og busstraseer/bussbane for linjer med godt trafikkgrunnlag. I tilegg vil ha mer bestillingstransport som supplement for kollektivtilbud. Målet er å utvikle et godt og robust kollektivtilbud til beste for de reisende og miljøet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar