I dag har Akershus fylkestinget behandlet Oslopakke 3. Det var en god debatt, men i realiteten var det ikke noen endringer fra opposisjonen. Jeg er glad for at de rødgrønne partiene langt på vei avlyste omkampen om Oslopakke 3. Jeg er også glad for at det er full oppslutning om tiltakene i handlingsprogrammet for 2011
Fylkestingets flertall sluttet seg til styringsgruppens forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 for 2011-2014. Fylkestinget godkjenner at det tas opp lån på om lag 500 millioner kroner blant annet til Kolsåsbanen og andre større prosjekter. Forslaget om låneopptak ble enstemmig vedtatt.
Forslaget til handlingsprogram 2010-11 legger opp til en framdrift for Kolsåsbanen, Rv 22, E16 og E18 Vestkorridoren som er i tråd med tidligere innspill fra Akershus. Forslaget er en videreføring av handlingsprogrammet for 2010-13. Det innebærer ingen nye store prosjekter, med unntak av penger til planlegging av Manglerudtunnelen i Oslo og statlige penger til oppstart av arbeid med ny bussterminal i 2014.
Fylkestinget vil spesielt bemerke at handlingsprogrammet innebærer at Kolsåsbanen kan bygges fram til Kolsås, at rv. 22 kan ferdigstilles i perioden og at det legges til rette for avklaringer og oppstart av E18 vest. Det bør også legges fram avklaring med den hensikt å få gjennomført deler av fylkesvei 152 i Follo og riksvei 4 gjennom Nittedal.
Ap, SV og Sp fremmet et alternativt forslag om å utarbeide en ny plan for økonomien i Oslopakke 3 som legges fram i løpet av 2010, samt å endre styringsmodellen for Oslopakke 3. Det fikk ikke flertall.
Bompengene står for nesten 75 prosent av midlene til Oslopakke 3, bortsett fra statens bidrag til jernbaneinvesteringer. Hvert år skal 267 millioner kroner gå til drift og mindre investeringer i kollektivtrafikken i Akershus. Totalt for Oslo og Akershus er tilskuddet til kollektivtrafikk 603 millioner kroner hvert år. Det utgjør 29 prosent av de forventede bompengeinntektene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar