De store og nødvendige innvesteringene innenfor samferdsel i Oslo og Akershus fortsetter. Det har i ulike media vært stor oppmerksomhet om brudd i Oslopakke 3. Det er heldigvis ikke tilfelle. Debatten i Akershus Fylkesting gjorde klart at arbeidet fortsetter. De rødgrønne partiene sa også klart at de ”selvsagt fortsetter arbeidet med Oslopakke 3”.
Fylkestinget vedtok enstemmig plan for neste år, dvs. 2011, og man godkjente at det tas opp lån på om lag 500 millioner kroner blant annet til Kolsåsbanen og andre større prosjekter.
Fylkestingets flertall V, H, Frp og KrF vedtok videre handlingsprogram for Oslopakke 3 for 2011-2014. Der legger det opp til en framdrift for Kolsåsbanen, Rv 22, E16 og E18 Vestkorridoren som er i tråd med tidligere innspill fra Akershus. Videre bemerket man at handlingsprogrammet innebærer at Kolsåsbanen kan bygges fram til Kolsås, at rv. 22 kan ferdigstilles i perioden og at det legges til rette for avklaringer og oppstart av E18 vest. Det legges også fram avklaring med den hensikt å få gjennomført deler av fylkesvei 152 i Follo og riksvei 4 gjennom Nittedal.
Forslaget er en videreføring av handlingsprogrammet for 2010-13 og det innebærer ingen nye store prosjekter, med unntak av penger til planlegging av Manglerudtunnelen i Oslo og statlige penger til oppstart av arbeid med ny bussterminal i 2014.
De rødgrønne fremmet forslag om utarbeide en ny plan for økonomien i Oslopakke 3 som legges fram i løpet av 2010, samt å være med styringsgruppe for Oslopakke 3, mens Frp fremmet alternativt forslag om at det forutsettes at Oslopakke 3 finansieres over statsbudsjettet. Disse forslagene fikk ikke flertall i fylkestinget.
Handlingsprogrammet er 19,3 milliarder kroner i perioden, der 8,1 milliarder kroner er statlige jernbaneinvesteringer. Bompengene står for nesten 75 prosent av midlene til Oslopakke 3, bortsett fra statens bidrag til jernbaneinvesteringer. Hvert år skal 267 millioner kroner gå til drift og mindre investeringer i kollektivtrafikken i Akershus. Totalt for Oslo og Akershus er tilskuddet til kollektivtrafikk 603 millioner kroner hvert år. Det utgjør 29 prosent av de forventede bompengeinntektene.
Å stoppe Oslopakke 3 vil innebære at man måtte i kutte i kollektivtilbudet med 600 millioner per år. Jeg er derfor glad for at samarbeidet om å finne gode løsninger fortsetter. Et brudd i Oslopakke 3 ville i realiteten innbære at man stopper utviklingen innenfor samferdsel i regionen vår. Det fortjener ingen.
Godt at man fortsetter. Virker som det er mye spill.
SvarSlett