lørdag 5. juni 2010

Forundret over RB i Ahussaken

I RB har det vært debatt om Ahusbanen. Banen er et godt prosjekt for fremtiden, men vi har fått en rapport som sier at det er en utfordring for banen med dårlig kundegrunnlag. Den utfordringen skal vi ta det i felleskap slik at det blir et godt prosjekt.

Jeg registrerer derfor med undring at RBs politisk redaktør Hansen konkluderer 4. juni med at jeg ”ikke setter endelig bom for miljøvennlig T-bane på Romerike. Desto større blir vel forundringen når RBs leder 5. Juni konkluderer med at uttalelser fra undertegnende ”tyder på at flertallet har bestemt seg for å legge T-baneplanene på is”.

Jeg kan derfor berolige alle om at dette ikke er tilfelle og at saken verken har vært til politisk behandling i gruppemøter eller politiske organer. Det er med andre ord en avsporing fra RB i en ellers altfor viktig sak. Oppfordrer også samtidig opposisjonen til å lese den faglige rapporten som er laget før de kommenterer den.

Utfordring med dårlig kundegrunnlag for banen må vi ta og alle aktører må gjøre det vi kan for at dette skal bli et godt prosjekt. Da nytter det ikke å benekte virkeligheten. Bakgrunnen er en rapport som er bestilt for å synliggjøre mulige løsninger for en fremtidsrettet transportløsning for Lørenskog og det nye universitetssykehuset. Det blir jo bare dumt hvis Lørenskog kommune, Skedsmo kommune og Oslo kommune ikke møter denne rapporten positivt og sørger for at bor nok folk som kan bruke denne banen.

Jeg har ingen tro på at Samferdselsdepartement, Riksrevisjon eller for den saks skyld andre eksterne vil si at en 4 milliarders investering er riktig hvis banen ikke har et godt kundegrunnlag. En ekstern rapport vil da stoppet banen.
Å bygge T-bane er en kostbar løsning så det er nødvendig å se en slik løsning i sammenheng med passasjergrunnlaget. Skal vi greie å forsere dette, må vi få Stortinget til å vedta et nytt finansieringssystem for bygging og drift av kollektivtransporten i Norge. Ahusbanen er et tiltak i det lokale forslaget til Oslopakke 3 med vedtatt oppstart etter 2020. Dette gir oss tid til å foreta en grundig vurdering av løsningsalternativer.

Jeg har tro på en god baneløsning til Ahus og dette skal vi få til i felleskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar