I dag åpner vi ny regional sykkelveg gjennom Lysaker. Strekningen er en del av prinsipplan for hovedsykkelvegnettet i Bærum, samt Plan for hovedsykkelvegnettet i Oslo.
Målet er å bedre fremkommeligheten for transportsyklister gjennom Lysaker, samt knytte det eksisterende gang-/sykkelvegnettet øst og vest for Lysaker sammen på en bedre måte. Ved å gi transportsyklistene en egen trase gjennom Lysaker, vil en redusere sykkeltrafikken på det øvrige gang-sykkevegnettet og dermed øke trafikksikkerheten for syklende og gående her.
Anslaget var på 36,5 millioner, i tillegg kommer utbyggingsavtalen med Jernbaneverket på 4,8 millioner 2008 kroner. Ved utbygging av Lysaker stasjon ble det pålagt å bygge en gangforbindelse mellom Lysaker stasjon og over E18. Sykkelbrua har et spenn på 170 meter og med 7% fall. Den er 4 meter bred fra trappen og nedover, mens brua måler 5 meter i bredden der fotgjengere og syklister deler bruflaten. Bærum kommune har gitt brua navnet ”Frank Sætrangs bro” etter syklisten med samme navn og han startet blant annet Trygg Trafikk.
I tilknytning til sykkelbrua er det bygget en midtstilt sykkeltrasé over Lysakerlokket. Denne løsningen kom på plass gjennom et godt samarbeid med sameiet på Lysaker torg og sikrer både fotgjengere syklister en sikker løsning med god framkommelighet. Denne måler 113 meter.Gjennom hele prosjektet har det hele tiden vært viktig å fokusere på å gi et sikkert tilbud til de som daglig sykler gjennom Lysaker
Totalt er det bygd 338 meter ny sykkelveg. I alle skifermurene som er satt opp i prosjektet er det brukt gjenbruksskifer.
Lysaker stasjon et moderne knutepunkt og er mye mer enn bare selve stasjonsarealene. Det er bygget 4,4 kilometer nytt spor, nye vei- og jernbanebruer, veiomlegginger og ikke minst også en ny bussterminal som gir enklere overgang mellom buss og tog.
Lysaker er et knutepunkt ikke bare for kollektivtrafikk, men også for anlegg under grunnen. Plassering og utlegging av ledninger, kabler og kanskje særlig fjernvarmerør har dermed vært en konstant utfordring og samkjøring med kabeletater har vært vesentlig for prosjektets suksess. Det er lagt nye fjernvarmerør fra Lysakerlokket og ned til innkjøringen til parkeringshuset fra Strandveien.
På grunn av svært dårlige grunnforhold og en god del leire som kan bli kvikk er det også slått ned spunt og bjelkestengsel for å holde massene på plass når vi har senket fortauet 2 meter langs Strandveien. Av 8 søyler og 1 fundament er 5 av disse satt på ”stylter”. Dette vil si stålkjernepeler som er slått i fjell 15-20 meter under bakkenivå (totalt 650 meter). De resterende 4 brusøylene står på stålrørspeler som også er slått 15-20 meter ned i under bakkenivå.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar