Pendlere i Akershus er hele 50% av NSBs kundegrunnlag. Det er viktig at staten leverer et forutsigbart togtilbud. Det må både ha høyeste prioritet å hente inn vedlikeholdsetterslep og modernisere rutetilbudet. Dagens IC-triangelet må utvikles og bør vurderes utbygges som ett prosje (prosjektfinansiering) Dette kan oppnås ved at Jernbaneverket får muligheter til å oppta lån, da binding til NTP betyr normalt utbygging av små parseller. Jeg legger til grunn at jernbanen i IC-triangelet bygges ut for hastigheter på 250 km/t der det er mulig, men med noe lavere hastighet (200 km/t) gjennom byene.
Jernbaneverket bør styrkes slik at etaten har kapasitet til å forestå utbygging parallelt med andre oppgaver. I dag har ikke Jernbaneverket de nødvendige personalressurser, og bidrar til at planprosesser blir forsinket. Jernbaneverket har ikke mulighet til å løse sine oppgaver innenfor dagens system. Oppgaver og etterslep er blitt for omfattende. Selskapsorganiseringen i en eller annen form vil sannsynligvis tvinge seg frem.
Krav til jernbanen i Akershus:
• Full utbygging av dobbeltspor på jernbanen i IC-triangelet
• Modernisering av tilknyttede jernbaner - Gjøvikbanen, Kongsvingerbanen og Østfoldbanens østre linje
• Opprusting av viktige intermodale knutepunkter – både for gods- og persontrafikk
• Et helhetlig og effektivt kollektivtilbud, spesielt tilknyttet de store tettstedene
Hei
SvarSlettJeg er journaliststudent ved Norges Kreative Fagskole, og skal skrive en sak om kollektivtrafikk i Akershus. Er det mulighet for å komme i kontakt med deg ang dette?
Med vennlig hilsen
Birgitte Brøtmet