Nylig åpnet vi den nye Dal stasjon i Eidsvoll kommune. Målet er å få enda flere kollektivreisende. For rundt ti millioner kroner er området rustet opp til en kollektivterminal med 59 innfartsparkeringsplasser (med fast dekke), «kiss & ride»-avstigning, fortau og veilys
Jeg har fått noen tilbakemeldinger på at det var dumt at man har redusert antallet parkeringsplasser, men området slik det var hadde ingen heldig i forhold til blant annet trafikkløsning og sikkerhet. Det har derfor vært viktig i byggeprosjektet å ruste opp stasjonsområdet på Dal, med blant annet tydelig skille mellom fotgjengere, busser og parkering.
Anlegget har fått en estetisk og god utforming, med andre ord en “ansiktsløfting”. Det er lagt vekt på universell utforming, slik at det skal fungere best mulig for alle trafikanter. Ved å bygge ut innfartsparkering, bedre mulighetene for bussen og å skape gode fortausløsninger på Dal kan vi gi et bedre tilbud for de kollektivreisende.
Ekstra gledelig er det også at om et drøyt år dobles togtilbudet. Nå går lokaltogene på Hovedbanen hver time, men vi får halvtimesruter til og fra Dal fra desember neste år. Neste utfordring for hovedbanen må være å forlenge lokaltogdriften fram til Eidsvoll stasjon. Dette jobbes det nå med for å se om det er mulig og hvor mye man eventuelt må oppgradere slik at det er mulig å sin med de nye togene.
Den nye kollektivterminal på stasjonsområdet har blitt flott og håper at den får mange fornøyde brukere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar