torsdag 17. november 2011

Nye Heggedal jernbanestasjon

Nye Heggedal stasjon blir så mye dyrere enn beregnet.Politikerne i fylkesutvalget ble før helgen orientert om hvorfor. Det er enighet for at prosjektet må bringes i havn og at vi kan ikke stoppe nå. Tog et er en tung kollektivbærer i vårt område

Prosjektet som i 2009 ble beregnet til å koste 67 millioner kroner, har vist seg å bli vesentlig dyrere. En ny beregning viser at prosjektet vil koste 160 millioner kroner, hele 93 millioner kroner mer enn først antatt. Dårlige grunnforhold med kvikkleire og underestimering i kostnadsoverslaget er viktige årsaker til at beregningen ble feil.

Fylkesrådmannen går inn for å dekke de økte kostnadene og anbefaler en modifisert variant av løsningen som allerede er vedtatt. Denne løsningen innebærer at en planlagt rundkjøring erstattes med et t-kryss, og at deler av gang- og sykkelvei erstattes med fortau. Alternativet er anslått å koste 150 millioner kroner.

Til tross for det solide kostnadshoppet, har det aldri vært noe tema å tre ut av prosjektet. Det er gitt stødige signaler om at vi ønsker å gjennomføre dette. Dette er et viktig prosjekt både for oss og for Jernbaneverket. Det er nødvendig for å imøtekomme det nye tilbudet på Spikkestadbanen.

Saken skal opp i fylkesutvalget 24. november, og avgjøres i fylkestinget 15. desember.

3 kommentarer:

  1. Ja, Heggedal blir bare et stadig viktigere knutepunkt for jernbanen. Alternativet blir jo en stadig tidkrevende bil- og nok også bussreise til jobben.

    Men har toget kapasitet til å ta unna dagens behov? Eller den fremtidige befolkningsveksten hos oss? For toget dekker vel bar 1/20 del av tranporten vår. En ønsket dobling bringer oss bare opp på 1/10. Bilen dekker faktisk rundt 70% av transportbehovet vi har.

    SvarSlett
  2. Samtidig blir tilbudet dårligere når togene på Spikkestadbanen skal stoppe på alle stasjonene mellom Asker og Oslo. Dette kan bli en konkuransevridning over til bil. Det må finnes en løsning på dette.

    SvarSlett
  3. Har må vi få til felles løsninger. Stusser på NSB og Samferdselsdepartementets behandling.

    SvarSlett