søndag 6. november 2011

Statens ansvar for kollektivtrafikken

Leder i Aften 1. november tar opp et viktig tema finansieringen av kollektivtrafikken. Jeg er glad for at man har et felles ansvar, men det jeg frykter mest er at Regjering ikke følger opp sitt ansvar. Ulike lokale finansieringskilder vil aldri være i nærheten av å møte fremtidens behov.

Oslo og Akershus er kanskje Europas aller raskest voksende storbyområde. Prognosene for fortsatt vekst stiller oss overfor store utfordringer. Vi vil trenge en tredobling av kollektivtrafikken i løpet av de neste 50 år. Skal vi klare dette, må planarbeid og tiltak igangsettes allerede nå. Dette krever et sterkere statlig engasjement for kollektivtrafikkinvesteringene i storbyområdene. Politisk synes det å vokse frem en bred erkjennelse av at det trengs et krafttak for kollektivtrafikken i de største byområdene, og at det særlig er der bane, buss og båt må være problemløseren.

Om myndighetene velger å videreføre dagens bevilgningsnivå, der forventet trafikkvekst i hovedsak tas av bilen, vil de samfunnsøkonomiske kostnadene være inntil 24 milliarder kroner årlig (Urbanet Analyse). Kostnadene vil bli vesentlig lavere om man velger et bevilgningsnivå der kollektivtransport tar det meste av trafikkveksten.

Stortinget vedtok i klimaforliket at Norge i 2030 skal være klimanøytralt. Når det settes et så ambisiøst mål er det avgjørende at det følges opp med effektive og realistiske tiltak, som også gir tilsvarende kutt i globale klimautslipp. Uten nye tiltak vil klimautslipp fra transport-sektoren fortsette å vokse, og gjøre Stortingets vedtatte klimamål umulig å innfri.

De fleste partier har heldigvis vist en økt vilje til å satse offensivt på kollektivtransporten. I årene som kommer må investeringstempoet økes kraftig, og innsatsen må omfatte jernbane, T-bane, bybane, trikk og miljøvennlig buss- og fergedrift. Det er vanskelig å se at en slik innsats kan realiseres uten betydelige statlige bidrag.

Regjeringen har varslet at ny Nasjonal Transportplan for perioden 2014-2023 skal legges fram vinteren 2013 og i første fase i arbeidet med NTP 2014-2023 har de statlige samferdselsetatene anbefalt et sterkere statlig engasjement i kollektivtrafikkinvesteringene i storbyområdene. Dette må følges opp av regjeringen. Det er en bred erkjennelse av at det trengs et krafttak for kollektivtrafikken i de største byområdene,

Alle planer og strategier i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune legger opp til en styrking av kollektivtrafikkens rolle. En sentral felles ambisjon er at kollektivtrafikken skal ta det vesentlige av veksten i den motoriserte persontransporten. Skal kollektivtrafikken fylle sin målsatte rolle, trengs en årlig justering, som ved siden av inflasjon også tar hensyn til befolknings- og trafikkvekst. Staten og Stortinget kan derfor ikke abdisere i kollektivtrafikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar