I dag ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer. Det må satses langt mer på utbygging av trygge skoleveier, gang og sykkelveier derfor bør man innføre Barnas Transportplan. Det vil gi myndigheter og underliggende etater mulighet til å definere særlige utfordringer som angår trafikksituasjonen for barn og unge.
Barnas Transportplan bør inneholde blant annet:
•Kraftig satsing på utbygging av trygge skoleveier, gang-, og sykkelveier. Plikten til å gå på skole må følges av en rett til å komme trygt til og fra!
•Gang- og sykkelveier må planlegges og bygges parallelt med nye veganlegg. Kommunene har betydelig ansvar. KrF vil at det opprettes en statlig støtteordning som belønner de kommunene som satser på gang- og sykkelvei. I første omgang må det settes av minimum 300 millioner til en slik belønningsordning.
•Det trengs flere trygge krysningspunkter: Utbygging av over- og underganger må prioriteres der dette er nødvendig for å sikre trygg ferdsel.
•Det må opprettes sikre soner rundt skolene (fartsgrenser på 30 km/t) Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil si barn på vei til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere som er spesielt utsatt for alvorlige skader.
•Det må innføres krav om alkolås på buss.
•Det må innføres lovpålagt krav om sitteplass for alle barn i buss, samt påbud om setebelte. Hver dag reiser nærmere 200 000 barn med buss til skolen. Mens reglene for sikring av barn i bil er skjerpet, er det fortsatt tillatt med offentlig skoletransport med ståplasser og seter uten belter. Det må stilles strenge sikkerhetskrav til skoleskyssen.
•Innkjøpere av transporttjenester må stille krav til at belter blir brukt - for eksempel ved skoletransport og transport av funksjonshemmede. Innkjøpere av transporttjenester må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet.
•Bussholdeplasser må sikres langt bedre: Mange ulykker skjer ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker, må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt.
•Holdeplasser og parkeringsområder for henting og bringing av barn til skole, skolefritidsordning og barnehager skal ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene for skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad slipper å krysse veien eller slik at de har planfri gangvei.
•Busser som kjører skoletransport bør merkes med egne skilt.
Les mer:
http://tinyurl.com/kv4k26
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar