I Dagsrevyen 24.august sier ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) at rushtidsavgift er eneste utvei. TØI oppførerer seg som om det er Jeopardy. Svaret er rushtidsavgift, men hva er spørsmålet?
I debatten om rushtidsavgift er det noe som man lett hopper over. Hvor dyr skal en rushtidsavgift være og hvorfor satser man ikke på kollektivtrafikken først? I Stockholm har man innført 20 kroner i rushtiden. Skremmer det norske bilister?
I fjor var det en økning på 14 millioner kollektivreisende i Oslo og Akershus og nedgang i bilbruken. Likevel var det ikke skjedd på riktig måte for å få penger av midler fra Samferdselsdepartementets belønningsordning. Begrunnelsen var at man ikke hadde bilbegrensede tiltak. Igjen Jeopardy. Svaret er rushtidsavgift, men hva er spørsmålet?
Nei, nå må staten satse på kollektivtrafikk. Det er forbausende lite man i dag bruker på kollektivtrafikk i dette landet. Mange fylker har måtte kutte i tilbudet og øke prisen for å få budsjettet i balanse. Staten har også et ansvar for å få jernbanen til å virke etter hensikten. Togene må gå og de må gå når man sier at de skal gå.
Det vil komme en ganske dramatisk befolkningsvekst i vår region. En økning som er større en dagens Bergen by, men den befolkningsøkningen gjør det også mulig å få til gode kollektivløsninger. Har ikke TØI tro på at det nye kollektivselskapet Ruter og politiske myndigheter vil klare å møte veksten?
Vi har et langt stykke å gå før vi har det kollektivtilbudet som folk fortjener. Før vi innfører rushtidsavgift, må folk ha et reelt alternativ til bilen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar