Om lag 20 prosent av klimautslippene våre er knyttet til vegtrafikken. Satsing på kollektivtrafikk, arealplanlegging, tilrettelegging for sykkel og er derfor svært viktig. Men skal vi oppnå utslippsreduksjoner i transportsektoren må vi også utvikle mer miljøvennlig drivstoff enn bensin og diesel.
Hydrogen, elbiler, biodrivstoff og mer effektive motorer kan være gode alternativer til fossilt drivstoff. Den mest effektive måten å redusere utslippene i transportsektoren på er å få alle nye kjøretøy klimanøytrale. Alle kjøretøy har begrenset teknisk levetid. Derfor vil de aller fleste av dagens kjøretøy uansett må skrotes i løpet av en 10-20 års periode. Spørsmålet er hva de erstattes med.
Det offentlige har en viktig oppgave med å sørge for at det finnes en infrastruktur for bruk og uvikling av miljøvennlig drivstoff. I den forbindelse er Akershus fylkeskommune i gang med utvikling av bruk av hydrogenbusser, hydrogenstasjon for busser og biler og lokal produksjon av hydrogen med verdensledende teknologi.
Det bygges nå en hydrogenvei mellom Stavanger og Oslo. Fire hydrogenstasjoner er allerede åpnet: i Stavanger, Porsgrunn, Oslo og Lier. Nå kommer det også en på Lillestrøm hvor hydrogenstasjonen blir en del av Akershus Energipark. Akershus fylkeskommune har nylig bevilget ti millioner kroner til Hynor-prosjektet på Lillestrøm hvor vi også er en de største bidragsyterne. I Teknisk Ukeblad omtales dette som det mest innovative av hydrogenprosjektene.
Planen er å skape en ”nettnøytral” hydrogenstasjon. Det vil si at stasjonen skal kunne levere like mye elektrisitet til nettet som den forbruker. De skal produsere hydrogen basert på biogass og elektrolyse av vann. Solcelleenergi skal produsere el til elektrolysen. Dette blir en demonstrasjon av forskningsresultater og norsk teknologi innen komprimering og lagring. Ett av de mest energikrevende leddene i hydrogen-kjeden er komprimering. Anlegget skal demonstrere et av verdens første fullskala metallhydrid komprimeringssystemer. I stedet for elektrisitet vil varme brukes som drivkraft for komprimeringen.
Nesten all finansiering er på plass, og målet er å begynne å fylle biler med hydrogen etter sommeren neste år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar