onsdag 26. august 2009

Redsel for å gjøre noe?

Ny E18 i Vestkorridoren har blitt utredet og planlagt i flere år. Det kan virke som om det er en redsel for å ta frep for å få veien på plass. Det ble senest i 2003 vedtatt en kommunedelplan for Lysaker – Ramstadsletta. Statens vegvesen har bl.a. på bakgrunn av EU´s tunelldirektiv funnet det nødvendig å utføre en helhetlig analyse av transportsystemet i Vestkorridoren før videre planlegging.

Det er nå viktig å få en framdriften av arbeidet med få framlagt et planprogram for utviklingen av E-18. Gjennom etableringen av et eget ”bompengesnitt” i Bærum har man et ansvar for å få denne veien på plass. Dette har bakgrunn i den omforente lokalpolitiske enigheten man har i Oslopakke 3 når det gjelder utbygging av E-18

Nye prognoser viser vesentlig sterkere vekst i befolkning og arbeidsplasser og dermed i transportbehovet i Vestkorridoren enn det vi tidligere baserte oss på. Det eksisterende planforslag gir for dårlig framkommelighet for buss og dermed kan svekke bussen i konkurransen med bil. Tunneler er også sårbare lenker i vegsystemet og kostbare å bygge og dyre i drift og vedlikehold. Det kan derfor være viktig å begrense omfanget av tunneler på ny E18.

I videre planlegging bør det ses videre på løsninger som kombinerer moderat
kapasitetsvekst med økt satsing på de miljøvennlige transportformene. Potensialet for økt kollektivtrafikk i Vestkorridoren er betydelig, men krever et betydelig opprustet kollektivtilbud. Styrket kollektivtilbud og god infrastruktur for buss og for gående og syklende er viktige premisser i den videre planleggingen.

Det må legges til grunn at busstrafikken får full framkommelighet i E18-korridoren og at det bygges en gjennomgående sykkelveg. Jeg vil derfor anbefale at man i det videre planarbeidet innarbeides tunell-løsninger i Asker, Sandvika og ved Høvik forbi de sentrale områdene for å frigjøre blant annet Sandvika sentrum fra dagens tungtrafikk.Det tas ikke stilling til tunellenes lengde.

I dagens Oslo er det helt unaturlig å tro at man hadde tungtrafikken kjørende rett foran Oslo Rådhus. Like unaturlig vil det være i fremtiden at dagens Bærum Rådhus vil ha tungtrafikk dundrende forbi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar