tirsdag 25. august 2009

Ny ring 4 rundt Oslo?

Vegdirektoratet vurder å forlenge dagens E16 til riksgrensen ved rv. 200 i Kongsvinger. Det er et godt forslag som vil gi en tydeligere og mer enhetlig europa- eller riksvegforbindelse som forbinder Sør-Norge med Norra Svealand og Gävle i Sverige.

Det er tre hovedalternativer for ruteføring på norsk side.
1. Via Sandvika og Oslo (Dagens E16 til Oslo, E6 og rv. 2 mellom Oslo og Kongsvinger) Utfordringene knyttet til køproblemer og omskilting er betydelige ved ruteføring gjennom Oslo
2. Via Gardermoen (Dagens E16 til Hønefoss, E35 fra Hønefoss til Gardermoen, rv. 2 fra Ullensaker til Kongsvinger)
3. Via Dokka og Gjøvik (Dagens E16 til Bjørgo i Nord-Aurdal, rv. 33 til Gjøvik og deretter rv. 4, E6, rv. 25, rv. 3 og rv. 20 mellom Gjøvik og Kongsvinger) En betydelig lengre og dyrere løsning.

Av de tre alternative er ruteføringen via Gardermoen det beste forslaget. Begrunnelsen er at dette gir god betjening av både Oslo-regionen, Gardermoen og trafikk fra Bergen og Vestlandet. Vegen har stort sett tilfredsstillende standard og er kortere og raskere mellom Hønefoss og Kongsvinger, enn å kjøre via Oslo. Samtidig går ruteføringen utenom købelastede strekninger i Oslo.

Ruteføringen vil forsterke rv. 35/rv. 2 som en ytre ringveg for Oslo, en ring 4. Dette er etter min vurdering et viktig argument. Dagens E16 mellom Hønefoss og Sandvika foreslås klassifisert som en arm av E16 mot Oslo.

En beholder da sammenhengende europavegforbindelse mellom Oslo og Bergen. Omskiltingskostnader og økte drifts- og vedlikeholdskostnader som følge av en oppgradering til europaveg er relativt lave.

2 kommentarer:

  1. Yo!

    Jeg leser en del blogger og politiske meninger i forbindelse med valgkampen, og dette var noe ganske annet. Veldig konkret, veldig konstruktivt. Fornuftig virker det også. Alt for mye unødvendig trafikk går gjennom Oslo. Jeg verken benytter den aktuelle veien særlig mye, eller stemmer på partiet ditt, men savner absolutt innlegg i retning av konkret problemløsning. Befriende å lese.

    SvarSlett
  2. Takk, hyggelig å høre. Noe av ulempem med forslaget er jo at en slik konvertering ofte vil medføre et krav om at veien må nå bli bedre fordi dette er en vei til utlandet osv.

    SvarSlett