I disse dager skjer det en spennende prosess i Follorådet. Follerådet er et fellersorgan for de 7 follokommunene. De ønsker å lage felles regionale føringer for kommunene. I saker hvor løsninger i én kommune har betydning for andre kommuner i Follo
Follo har i dag 11 % av innbyggerne i Oslo og Akershus. En proporsjonal andel av forventet vekst utgjør 38 000 nye innbyggere innen år 2030, tilsvarende rundt 30 000 innbyggere innen 2025. Å gi rom for 30 000 nye innbyggere vil kreve mellom 15 000 og 20 000 nye boliger når man tar i betraktning at botettheten reduseres, blant annet på grunn av en eldre befolkningsstruktur.
Det er derfor en stor oppgave å finne plass for så mange nye boliger fram til år 2025. Et godt forslag fra Follorådets er en bymessig fortetting i jernbanekorridoren. Dvs forstått som en satsing på leilighetsbebyggelse og sentrumskvaliteter i likhet med hva som er oppnådd i Kolbotn, om enn ikke i samme skala alle steder. Follo har samlet sett lav andel leilighetsbebyggelse i dag. En større andel leiligheter er nødvendig for å få plass til ønsket antall boliger i jernbanestrengen. Samtidig er dette en måte å tilrettelegge boligmarkedet på som er tilpasset en eldre befolkning.
Follo må være forberedt på at nytt dobbeltspor vil legge et betydelig press på ny boligutvikling i nærheten av Ski sentrum og at byen vil forsterke sin rolle som et regionalt sentrum for hele Follo. En betydelig andel av boligveksten vil måtte skje innenfor gang- /sykkelavstand til Ski stasjon. For at dette ikke skal skje på bekostning av nødvendige arealer til arbeidsplasser og andre regionale funksjoner må det fokuseres tydeligere på utviklingen av Ski som et regionalt sentrum for hele Follo.
Universitetet på Ås er en betydelig arbeidsplass med et stort vekstpotensial. Dette krever et bedre kollektivtilbud i form av hyppigere togstopp. Samtidig må en videre utvikling av universitetet på Ås må skje i kortest mulig gangavstand fra jernbanestasjonen slik at det blir en reell kobling mellom arbeidsplasser og regionalt transportsystem.
Fylkeskommunen har i dag begrenset økonomi til å finansiere et mer omfattende buss- og båttilbud enn i dag, i tillegg til omfattende satsing på et bedre jernbanetilbud i Follo. Derfor er det nødvendig å prioritere utvalgte stamruter for buss og en fornuftig arbeidsdeling mellom buss og tog, som gir minst mulig dobbelttilbud. I forbindelse med dobbeltspor bør man vurdere styrket bussmating mot Ski stasjon, fordi dette vil utnytte den raske togforbindelsen mot Oslo etter 2018 samtidig som det vil kunne betjene fremtidige arbeidsplasser og forsterket servicetilbud i Ski sentrum.
Slik grep kan gjøre det enklere å ivareta regionale areal- og transporthensyn, som i mange sammenhenger er kommuneovergripende. Befolkningsveksten som kommer må planlegges nå og vi må lage løsninger som bygger opp om gode bomiljø og kollektivløsninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar