Utbygging av dobbeltsporet Oslo- Ski er kostnadsberegnet til 11 milliarder kroner og tidligst ferdig 2018. For å få en fortgang i et politisk prosjekt, som alle er enig om, må vi få en rasjonell gjennomføring av utbyggingen Vi bør bli enige om at vi trenger en ny finansiering av jernbaneutbyggingen i Norge. Å bygge bit for bit er dyrere. Det bør derfor foreligge en fullfinansiering.
Enig med Dagfinn Høybråten som i Moss avis 26. august sier at skiftende regjeringer har tenkt alt for tradisjonelt rundt finansieringen av store jernbaneprosjekter. Det er viktig for å få fart på utbyggingen av dobbeltsporet Oslo- Ski. Derfor må Jernbaneverket få gjennomføre sine utbyggingsplaner gjennom låneopptak, slik at dette kan gå så raskt som mulig
Utvikling av jernbane er avgjørende for en miljømessig god trafikkavvikling i hovedstadsregionen. En utbygging av dobbeltspor Oslo-Ski vil gi svært høy miljøgevinst. Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. Og ikke minst for bedre å kunne utnytte Norges eneste landbaserte transportåre mot Europa. Dobbeltsporet Oslo-Ski vil være et av regionens beste klimatiltak og svært viktig for å få folk og gods fra vei til bane i et av landets mest befolkede områder.
Næringslivet har behov for effektiv transport. I dag er slik at på grunn av kapasitetsproblemer på jernbane, går vår transport i hovedsak på veiene. Det betyr betydelige kostnader i køforsinkelser gjennom Oslo.
Nytt dobbeltspor mellom Oslo Sentralstasjon og Ski har vært planlagt og ønsket lenge. I dag kjøres flere tog på strekningen enn det egentlig er plass til, noe som bl.a. stadig medfører forsinkelser. Et nytt dobbeltspor Oslo-Ski er et kvantesprang der nytteeffekten blir stor. Dobbeltsporet er viktig lokalt, regionalt, nasjonalt, og internasjonalt.
Åpne opp Gardemobanen for alle pasasjerer. Da har vi en kjempekapasitet fra Drammen til Gardemoen. Du kan spe på med masse togsett og fortsatt fylle dem opp. Det er uøkonomisk å ha masse forskjellige typer transport traffikere de samme sporene slik som det praktiseres i dag. Det er rimelig absurd å se en ferdig utbygd moderne storbybane, som befolkningen kun får benytte når de skal på ferie med fly. Si meg hvilke andre steder i verden de har en sånn løsning?
SvarSlettNår det bygges dobbeltspor til ski, så bør en del av målsetningen være hvor mange avganger det som skal kjøres. Det er neppe vits i et dobbeltspor for å kjøre kvartersrute. Da er det nok i så fall bare enda et velment skudd i mørket.
Enig med dette ang Gardermoen. Det at flytoget kjører uten pasjerer virker bare merksnodig.
SvarSlettTar man også med at kapasiteten er sprengt virker det ulogisk ikke å gjøre noe.
Ang dobbeltspor så er jo hensikten mer enn det dobbelte i kapasitet fordi dagens lokaltrafikk hindrer i realiteten alle.