fredag 28. august 2009

Fortgang i dobbeltsporet Oslo-Ski

Utbygging av dobbeltsporet Oslo- Ski er kostnadsberegnet til 11 milliarder kroner og tidligst ferdig 2018. For å få en fortgang i et politisk prosjekt, som alle er enig om, må vi få en rasjonell gjennomføring av utbyggingen Vi bør bli enige om at vi trenger en ny finansiering av jernbaneutbyggingen i Norge. Å bygge bit for bit er dyrere. Det bør derfor foreligge en fullfinansiering.

Enig med Dagfinn Høybråten som i Moss avis 26. august sier at skiftende regjeringer har tenkt alt for tradisjonelt rundt finansieringen av store jernbaneprosjekter. Det er viktig for å få fart på utbyggingen av dobbeltsporet Oslo- Ski. Derfor må Jernbaneverket få gjennomføre sine utbyggingsplaner gjennom låneopptak, slik at dette kan gå så raskt som mulig

Utvikling av jernbane er avgjørende for en miljømessig god trafikkavvikling i hovedstadsregionen. En utbygging av dobbeltspor Oslo-Ski vil gi svært høy miljøgevinst. Nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski er nødvendig for å gi et bedre togtilbud lokalt, regionalt og til utlandet. Og ikke minst for bedre å kunne utnytte Norges eneste landbaserte transportåre mot Europa. Dobbeltsporet Oslo-Ski vil være et av regionens beste klimatiltak og svært viktig for å få folk og gods fra vei til bane i et av landets mest befolkede områder.

Næringslivet har behov for effektiv transport. I dag er slik at på grunn av kapasitetsproblemer på jernbane, går vår transport i hovedsak på veiene. Det betyr betydelige kostnader i køforsinkelser gjennom Oslo.

Nytt dobbeltspor mellom Oslo Sentralstasjon og Ski har vært planlagt og ønsket lenge. I dag kjøres flere tog på strekningen enn det egentlig er plass til, noe som bl.a. stadig medfører forsinkelser. Et nytt dobbeltspor Oslo-Ski er et kvantesprang der nytteeffekten blir stor. Dobbeltsporet er viktig lokalt, regionalt, nasjonalt, og internasjonalt.

2 kommentarer:

  1. Åpne opp Gardemobanen for alle pasasjerer. Da har vi en kjempekapasitet fra Drammen til Gardemoen. Du kan spe på med masse togsett og fortsatt fylle dem opp. Det er uøkonomisk å ha masse forskjellige typer transport traffikere de samme sporene slik som det praktiseres i dag. Det er rimelig absurd å se en ferdig utbygd moderne storbybane, som befolkningen kun får benytte når de skal på ferie med fly. Si meg hvilke andre steder i verden de har en sånn løsning?

    Når det bygges dobbeltspor til ski, så bør en del av målsetningen være hvor mange avganger det som skal kjøres. Det er neppe vits i et dobbeltspor for å kjøre kvartersrute. Da er det nok i så fall bare enda et velment skudd i mørket.

    SvarSlett
  2. Enig med dette ang Gardermoen. Det at flytoget kjører uten pasjerer virker bare merksnodig.
    Tar man også med at kapasiteten er sprengt virker det ulogisk ikke å gjøre noe.

    Ang dobbeltspor så er jo hensikten mer enn det dobbelte i kapasitet fordi dagens lokaltrafikk hindrer i realiteten alle.

    SvarSlett