tirsdag 8. september 2009

Flere folk - mer transport

Oslo og Akershus rommer en firedel av Norges befolkning. De neste 20 årene forventes en vekst i befolkningen på over 250.000 flere bosatte og 20 prosent flere arbeidsplasser. Fordi staten ikke har prioritert nok midler til hovedstadsregionen har man lokalt blitt enige om en fortsettelse av Oslopakke 3. Dette for at transportsystemet kan styrkes får å møte veksten. For å unngå negative miljøkonsekvenser, må det både satses mer på kollektivtransporten og på å utvikle et veisystem som tåler befolkningsøkningen..

På radio kunne man nylig høre at NRK østlandsendingen mente at ny Riksvei 4 gjennom Nittedal blir ofret for å skaffe penger til ny E18 vestover. Denne påstanden er jeg veldig undrende ti. . Som sannhetsvitne sier de at dette et går fram av interne dokumenter om Oslopakke 3 som Østlandssendingen har fått tilgang til. Jeg har leste disse dokumentene og med all respekt for NRK tar de feil. Pengene som er man nå skal bruke for de 4 neste årene såkalt handlingsplan har med E 18 fordi dette er en del av E 16 midlene.

I forhold til ny Rv.4. gjennom Nittedal kommune har man ikke tatt stilling til dette. Riksvei 4 har derfor ikke blitt ofret til fordel for E18. Det er EUs strengere krav til tunneler som gjør at man får en høyer kostnaden. Det viser seg at prosjektet koster 2.4 milliarder, og det er eneste årsak til at prosjektet er utsatt. Vi trenger mere grunnlagsmateriale og vi må se på hva dette betyr i praksis, men vi skal sørge for at vi får bygd den delen av veien som er absolutt nødvendig, men det er for tidlig å si noe om hvordan. Veien er blant annet viktig for å utvikle sentrum i Nittedal kommune

En annen rar påstand fra NRK er at endringene i Oslopakke 3 er bestilt av styringsgruppa for den store vei- og kollektivpakka, der Høyres fylkesordfører i Akershus og Fremskrittspartiets samferdselsbyråd i Oslo er de politiske representantene. Dette henger for det første sammen med hvem som representerer Oslo og Akershus i forhandlingen med statens vegvesens fremste representant, Terje Moe Gustavsen og for det andre dette et arbeidet som nå gjøres er en del av regjeringen Stoltenbergs eget arbeid med statsbudsjettet.

Den tredje påstanden man kommer med er at Fornebubanen skyves bakover som følge av Kolsåsbanen. Det kommer jo at man faktisk den dag i dag ikke vet hvilken type bane man snakker om og at utredningen kommer snart til politisk behandling.

Som sannhetsvitne bruker man også leder for Oslo SV og stortingskandidat Heikki Holmås som mener "at byråden i Oslo stjeler kollektivpenger som vi har blitt enige om å bruke, for å bygge en gigantisk motorvei til Asker og Bærum". Det viser at han ikke har fulgt med i timen. Grunnen til at Oslo får så høye kostnader er de utgiftene som regjeringen har påført dem. Prioriteringene for statlige midler er preget av store bindinger. 76 % av det totale budsjettet i 2010 er bundet opp av Rv 150 Ulven – Sinsen og E18 Bjørvikaprosjektet.

Det statlige prosjektet Ulven-Sinsen, som ikke var en del av det lokale forliket trenger 2,4 milliarder mer. Dette vil tære på midlene tilgjengelig i det lokale forliket og det er uheldig at staten ikke bidrar med en eneste ekstra krone til Ulven-Sinsen når overskridelsene er så store.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar