mandag 21. september 2009

Handlingsprogram 2010-2013 Oslopakke 3

I dag ble forslaget til Handlingsprogram 2010-2013 Oslopakke 3 lagt fram. Sterk satsing på kollektiv og et godt forslag som vi kan bli enige om, både i Oslo og Akershus.

Målene for investeringene er å redusere folks reisetider og øke trafikksikkerheten, øke standarden på kollektivtrafikken, bedre forholdene for syklister og gående, samt bidra til å overholde lovfestede krav til luftforurensning og støy.

Oslopakke 3 får nå en sterk kollektivprofil og om lag 46% av pakken går til kollektivtiltak i 2010-2013. Om lag en tredel av bompengene øremerkes Ruter som tilskudd til driften og mindre investeringer. Ruter vil derfor kunne forbedre sitt tilbud og forenkle takssystemet.

I 2010-2013 skal 4,3 mrd. kroner brukes til utbygging av infrastruktur for T-bane, trikk og buss, blant annet Kolsåsbanen. Når Kolsåsbanen forlenges, blir det behov for mer vognmateriell. Innkjøp av 15 nye vogner til Kolsåsbanen beregnes å koste 240 mill. kroner.

I tillegg kommer den statlige innsatsen for utbygging og fornyelse av jernbanenettet i regionen planlagt til 6,2 mrd. kroner, og NSBs investeringer i nytt togmateriell i perioden.

Innenfor budsjettet skal tunnel- og veisystemet i Bjørvika og Ring 3 Ulvensplitten - Sinsen gjøres ferdig. Følgende store veiprosjekter får oppstart i perioden:E18 Vestkorridoren,E16 Sandvika - Wøyen og Rv. 22 Lillestrøm - Fetsund

Samlet skal det investeres over 5,5 mrd. kroner i store veiprosjekter i perioden. Selv om de største summene går til de største prosjektene, foreslår styringsgruppen betydelige midler til blant annet
o nye gang- og sykkelveier
o trafikksikkerhetstiltak
o fremkommelighet for buss og trikk
o miljøtiltak som støyskjerming
På disse områdene kan relativt små investeringer gi svært gode resultater og gode tiltak, og det er derfor foreslått 3,8 mrd. kroner til programområdene i perioden.

Handlingsprogrammet oversendes nå politisk behandling i Akershus fylkesting og Oslo bystyre, før det skal behandles av Stortinget. I Akershus fylkeskommune skal denne saken behandles i et ekstraordinært hovedutvalgsmøte for samferdsel og miljø 8. oktober.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar