Forvaltningsreformen som trer i kraft 1.1. 2010 øker behovet for opprydning i rollene i vegsektoren. Sams vegadministrasjon innebærer at Statens vegvesen både skal være fylkeskommunens saksbehandler i fylkesvegsaker og tilsynsmyndighet for de samme vegene. Dette tilsvarer dagens situasjon, men omfanget av rollekonflikten øker.
Dette er noe av bakgrunnen for at NOU 2009:3 PÅ SIKKER VEG i disse dager er på høring fra Samferdselsdepartementet. Mandatet var å utrede behovet for et selvstendig tilsynsorgan med ansvar for infrastrukturtryggheten i vegsektoren. Hovedmålet for arbeidet er ønsket om å redusere antall drepte og skadde i vegtrafikken med minst en tredjedel innen 2020, jf St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019.For å nå dette målet er det nødvendig med tiltak på både infrastruktur-, trafikant- og kjøretøyområdene. Svakheten med arbeidet er at utvalget er imidlertid bare bedt om å vurdere tilsyn på infrastrukturområdet.
Utvalget viser til at for gode og varige resultater i trafikksikkerhetsarbeidet er det nødvendig med en organisering av systemet for trafikksikkerhet med klart definerte roller og klar ansvarsdeling. Utvalget er videre enige om at trafikksikkerheten må være målsettingen når behovet for et vegtilsyn skal vurderes. Et vegtilsyn bør uansett begrenses til risikobasert systemtilsyn, det må ikke gå inn i eller overta politiske demokratiske prosesser eller prioriteringer og det må ikke få myndighet til å fatte vedtak med budsjettmessige konsekvenser for lokalforvaltningen.
Utvalgets flertall foreslår at det opprettes et statlig vegtilsyn for veginfrastruktur. Det vises til at vegtrafikken utgjør den største risikoen i transportsektoren. Flertallet mener at oppretting av et vegtilsyn vil gi staten mer tillitt og troverdighet med en rolle som uavhengig tilsynsstyresmakt for vegtrafikktrygghet. Flertallet ber også departementet vurdere et vegtilsyn for trafikksikkerhet som ikke er avgrenset til infrastruktur.
Etter mitt skjønn er ikke forslaget om eget vegtilsyn for infrastruktur i tilstrekkelig grad vurdert i sammenheng med tilsyn innen trafikant- og kjøretøyområdet, noe som bør gjøres før et eventuelt tilsyn opprettes. Det kan også bli mange tilsyn på samferdselsområdet og det vil ventelig være positive effekter av å slå disse sammen til et samferdselstilsyn. Hensikten med forslaget om veginfrastrukturtilsyn er økt trafikksikkerhet. Denne effekten er heller ikke tilstrekkelig belyst i foreliggende utredning.
Mindretallet tilrår at ressursene som vil gå med til et statlig tilsynsorgan med usikker virkning på sikkerheten, heller blir brukt til tiltak med dokumentert gode effekter. Etter mindretallets syn er det viktig å holde oppgavene med veginfrastruktur, trafikantatferd og kjøretøyutvikling samlet.
Konklusjon er med andre ord at enten så utvikler man et helhetlig tilsyn for samferdsel eller så lar man det være. Det er på mange måter også mindretallets syn fordi gjennomgangen av dagens ansvar, oppgaver og roller ikke påviser store rollekonflikter innen Statens vegvesens oppgaver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar