mandag 7. september 2009

Kirkevalg 2009 - det ukjente valget

I år er det også kirkevalg og ikke bare stortingsvalg. Selv om jeg er kandidat så er ikke stor interesse for dette valget.Når det har vært få skriverier om kirkevalget, skyldes nok det i stor grad at det ikke har vært noen tradisjon for å markedsføre seg selv i kirken. I den politiske valgkampen, med flere partier, er premissene helt annerledes. Her skal en være ulike, og det er en forutsetning at kandidatene bidrar til å synliggjøre partiets saker, og dermed også seg selv. Vi som stiller til menighetsrådvalg, har ikke et "parti" bak oss, men er alle spurt på grunnlag av tillit fra nominasjonskomiteen. Det oppleves unaturlig å fremheve seg selv på bekostning av de andre kandidatene.

Så til hva mine tanker rundt kirkevalget er. Det er mange emner jeg mener er viktig for menighetsrådvalget:
• Trosopplæring. Vi må bygge ut trosopplæring for barn og unge. Opplæringen må kvalitetssikres, og menighetene bør bli forpliktet på et minimum av undervisningstilbud og tiltak. Døpte barn og unge bør få rett til en opplæring på et visst omfang.
• Menighetsutvikling. Vi må bli flinkere til medarbeiderskap. De personer som kommer i kirken og deltar i menighetens fellesskap, må oppleve at de blir sett og bekreftet.
• Kirken som kulturbærer. Jeg ønsker å stimulere til økt satsing på kirkelige kulturtiltak og samarbeid mellom kirken og kulturlivet i samfunnet ellers.
• Organisasjon. Jeg vil videreutvikle kirken som organisasjon, og jeg vil ta til orde for samarbeid menighetsrådene imellom.
• Dialogarbeid. Det er viktig å legg til rette for dialog mellom ulike interesser både innen Den norske kirke og mellom trossamfunn.

Lokalt her på Eidsvoll ble det under presentasjonen av kandidatene til menighetsrådsvalget nå på søndag ønsket Vidar Mohn han ville svar på 6 spørsmål – alle ja–nei-spørsmål. Mohn fortalte at han skulle skrive et leserinnlegg til Eidsvoll Ullensaker Blad og formidle hva kandidatene hadde svart. Dette takket jeg nei til av to årsaker. For det første er det vanskelige spørsmål som ikke kan begrunnes med ja eller nei. For det andre ønsket Vidar Mohn å bruke svarene i sitt leserbrev til Eidsvoll Ullensaker blad. Å få mine egne meninger på trykk med kommentarer virker for meg som en veldig rar debattform.

Kirken skal være en folkekirke for mer enn den faste kirkegjenger, men jeg mener at kirken bør utnevne sine egne biskoper. Eidsvoll menighet skal være romslig. Angående den nye ekteskapsloven. så har Kirkemøtet vedtatt et prinsipielt nei til loven,men det er dog ingen grunn til å legge skjul på at det i et så stort trossamfunn som Den norske kirke vil være ulike meninger om loven. Jeg synes ikke det er negativt, så stor takhøyde må vi ha i kirken.

Den norske kirke har lenge blitt kritisert for bare å være opptatt av åndelig spørsmål. Den er ikke opptatt med det folk flest er opptatt med, blir det sagt. Men når man har meninger som for eksempel miljøsaken blir det også galt. Jeg mener at kirken skal kunne uttale seg i slike etiske saker som miljøsaker

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar