onsdag 2. september 2009

Riksveger blir fylkesveger

Fra 1. januar 2009 blir 691 kilometer av dagens riksveger i Akershus fylkesveger.

Ett av hovedgrepene med forvaltningsreformen som gjennomføres fra 1. januar 2010, er at fylkeskommunene får overført ansvar for store deler av riksvegnettet. Dagens riksvegnett er inndelt i stamveger og øvrige riksveger. Etter reformen beholdes stamvegnettet med noen mindre suppleringer som riksveger, mens øvrige riksveger omklassifiseres til fylkesveger

Fylkeskommunen vil få økt rammetilskuddene, og må prioritere det økte fylkesvegnettet på lik linje med andre oppgaver. Fylkeskommunen bestemmer videre hvordan pengene til fylkesveg skal brukes til utbygging, vedlikehold, drift og ulike tiltak for å bedre trafikksikkerhet, kollektivtransport og verne om miljøet.

Problemet er at det gjennom en årrekke har nivået på vedlikehold vært for lavt slik at det har vært en utvikling i retning av økende forfall på vegnettet. Behovet for tiltak for å bringe vegnettet opp på ønsket nivå er stort og er på ca 1 milliard for Akershus alene. Ut fra dette er det sterkt ønskelig å øke vedlikeholdsinnsatsen, men da må det også følges opp med tilstrekkelige midler til å gjøre dette arbeidet som staten har forsømt.

Akershus fylkeskommune har sendt på høring forslag til Handlingsprogram for fylkesveger 2010-2013 med høringsfrist 1. oktober. Forslaget er utarbeidet av Statens vegvesen i samarbeid med administrasjonen i fylkeskommunen og ble behandlet i fylkestinget i juni. Det bes om synspunkter på foreslåtte prioriteringer, eller om det er andre prosjekter som oppfattes som viktigere.

De viktigste riksvegene, som binder Norge sammen og videre med resten av Europa, skal fortsatt være riksveger og statens ansvar. Overgangen skal skje uten at trafikantene merker mye til den.

3 kommentarer:

  1. To ting i den forbindelse :

    1. Man gir ikke bort noe som ikke er i orden.

    2. Jeg har ikke hørt et eneste argument for denne overføringen. Har du ?

    Det aner meg at det er for å forsvare fylkeskommunenes eksistens, men da gjør man bare ting dyrere og vanskeligere for å beholde noe dyrt og vanskelig....

    SvarSlett
  2. Enig med punkt 1.

    I forhold til punkt 2 så kan det jo av og til vanskelig å skjønne hva som er forskjellen på en "øvrig riksveg" og en fylkesvei. Med andre en forenkling er bra. Problemet er at staten ikke gjorde jobben sin i forhold til vedlikehold og da er det lettere å gi ansvaret til andre.

    Jeg tror at for mange fylker kan dette gi større mulighet til å tenke helhetlige løsninger for sin region.

    SvarSlett
  3. Det er flere problemer enn som så.
    Erfaring viser oss at det å bygge vei er raskere og mer lønnsomt om det gjøres i et strekk.

    Se for deg en "øvrig riksvei" som går fra Buskerud via Telemark til Østfold. Den må rustes opp. Buskerud er klar, Østfold er klar, men Telemark sier at de har brukt pengene sine på en annen øvrig riksvei som hadde mer behov for opprustning.

    Hvor blir det da av helheten ?

    Jeg ser ikke annet enn at denne reformen er unødvendig, fordyrende og krever mer admistrasjon enn slik det er i dag.

    Et stort feilgrep.

    SvarSlett