tirsdag 8. september 2009

Riksvei 22 og veien videre

Køproblemene på RV 22 engasjer mange på Romerike og med god grunn. KrFs hovedmål med transportpolitikken er å utvikle et sikkert, miljøvennlig og effektivt transportsystem. Det har vært og det kommer til å bli en stor befolkningsøkning på Romerike. Skal man utvikle området øst for Glomma er det viktig å finne en løsning på hvordan riksvei 22 skal komme over Glomma.

KrF er opptatt av å få gode løsninger for hvordan vi bygger riksvei 22 videre. RB hadde tidligere er oppslag som sa at 5 av 7 partier vil krysse Glomma og at KrF ikke vil krysse Glomma i forbindelse med Riksvei 22. Det er feil. KrF vil krysse Glomma, men vi påpeker det åpenbare at ingen vet pris og hvilke muligheter man har i forhold til en forlengelse av riksvei 22 over Glomma.

Takket være Oslopakke 3 får man en ny firefelts vei fra Lillestrøm til Fetsund sin velfortjente plass. Utbyggingen kommer på plass i løpet av denne 4 års periode.

Problemet nå er fortsetteslen. Det er på det nåværende tidspunkt ingen friske midler til å finansiere en forlengelse, men da man heller ikke vet hvilken løsning man kan ha er det jo heller ikke naturlig å finansiere dette. På lang sikt må vi allerede nå sørge for at vi har de planene som er nødvendig for å bygge veien videre. Vi må nå sende en klar bestilling til Statens vegvesen på hvilke muligheter man har for bru og andre løsninger både for trase og lignende.

Det bør også sees på hvilke muligheter man har på kort sikt. Kan man fjerne lyskrysset og eventuelt at man ikke svinger slik at man stopper hele trafikken er mye gjort.. Vi må også sørge for at vi får bygd en ny Svingen jernbanestasjon med innfartsparkering for dem som pendler som kan ta noe av trafikkøkningen. Men befolkningsøkningen som kommer gjør at vi må ha flere tanker i hodet samtidig.

De signalene vi nå får angående en tunell under Glomma gjør at prisen på 2 milliarder virker avskrekkende, spesielt at det da er det ikke er gjort noe med kapasiteten. En ny bru 2 felt kan koste ca 200-300 og med veger til og fra snakker vi kanskje om 500 millioner.

Konklusjon: vi trenger mer utredning på hvikle muligheter vi får for å få til en god løsning. Vi må vite hva vi snakker om. Vi trenger også få friske midler. Siden riksvei 22 har blitt en stamvei fra og med 1. januar 2010 regner jeg med at dette vil forplikte staten til en større satsing for skape et sikkert, miljøvennlig og effektivt transportsystem. Det skal KrF kjempe for i neste Nasjonal Transportplan (NTP).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar