I 2011 vil de første hydrogenbussene finne veien til Akershus og settes i drift på Fornebu. Ruters hydrogenbusser blir de første i Norge som settes i ordinær rutedrift. Det er en bevilgning på til sammen 40 millioner kroner fra Akershus fylkesting og Oslo bystyre som gjør satsingen på hydrogenbusser er mulig.
Det offentlige har en viktig oppgave med å sørge for at det finnes en infrastruktur for bruk og uvtikling av miljøvennlig drivstoff. I den forbindelse er Akershus fylkeskommune i gang med utvikling av bruk av hydrogenbusser, hydrogenstasjon for busser og biler og lokal produksjon av hydrogen med verdensledende teknologi.
Ifølge miljøstiftelsen Zero vil kjøretøy med hydrogen som drivstoff kunne ha null eller minimale utslipp, og produksjonen av hydrogen kan gjøres uten utslipp. Potensialet for å produsere hydrogen utslippsfritt er enormt. Samtidig er mulighetene gode for at hydrogenkjøretøy kan bli så gode at de kan konkurrere på kvalitet med dagens bensin- og dieselbiler.
Innkjøpskontrakten kan bli utvidet om Ruter søker og får EU-midler gjennom et mulig partnerskap for hydrogenbussdrift med flere andre byer i Europa. Det er ennå ikke helt avgjort hvor hydrogenbussene skal settes inn i rutetrafikk, men det er planlagt at bussene skal brukes på linjer mellom Oslo og Fornebu. Bussene settes først i drift i 2011.
Ruter innhenter for tiden anbud på hydrogenbusser. Når bussene leveres, vil de benyttes på Ruters ordinære ruter og de eksisterende traseer. Anbudsfristen utløper 21. september og kontrakt med busselskapet som vinner anbudet vil bli undertegnet i månedsskiftet september-oktober.
Ruters hydrogenbusser blir de første i Norge som settes i ordinær rutedrift. Det vil ta tid før dette drivstoffet blir vanlig å bruke i kollektivtrafikken, men er erfaringen gode kan det skje fra 2015. En hydrogendrevet buss koster fire-fem ganger mer å produsere enn en dieseldrevet. Før det vil være samfunnsøkonomisk å satse på hydrogenbusser, må prisnivået ned.
Det er bruk av biodiesel, bioetanol og biogass som er hovedalternativet til diesel, men bruk av hydrogen har et stort potensiale. Målet er at Akershus skal ha landets mest miljøvennlige kollektivtrafikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar