I dag ble Lysaker stasjon offisielt åpnet. Lysaker er en av landets største jernbanestasjoner med om lag 1,6 millioner av- og påstigninger. Et kollektivknutepunkt med om lag 25.000 arbeidsplasser innen en radius av 800 meter fra stasjonen og daglig stopper 1400 busser nær stasjonen. Flere tusen nye arbeidsplasser og boliger er under planlegging i stasjonens nærområde.Utbyggingen innebærer en samordnet løsning for jernbane, busser og annen kollektivtrafikk, næringsvirksomhet og lokalveinett.
Parsellen Lysaker stasjon er 1,2 km lang. Stasjonen er fullstendig ombygd, med fire spor og to nye plattformer. Et 18 meter bredt gjennomgående gangstrøk under sporene gir god tilgjengelighet til stasjonen. Fra gangstrøket fører heiser, ramper, trapper og rulletrapper opp på plattformene. Stasjonen innbefatter også ny bussterminal på sydsiden der bussene kjører av E18 og inn på stasjonsområdet. Ekspressbusene har egen plattform
Utbyggingen vil gi bedre og mer pålitelig togtilbud, lettere overgang til annen transport og en moderne stasjon med høy standard. Når vi får flere avganger og flere tog i 2012 vil vi få full gevinst av denne stasjonen. De store arbeidene med stasjonen har pågått i tre år. Lysaker stasjon koster 1,2 milliarder kroner og kom i drift for fullt for en måned siden.
Kritikken har haglet mot stasjonen ettersom den er anlagt i en sving. Dette medfører at det på flere togsett blir stor glippe mellom togene og plattformen. Noe som kan være problematisk for funksjonshemmede, eldre og mindre barn. Ifølge EU-regler som trådte i kraft i 2006 skal ikke nye plattformer legges i kurve. Planen for Lysaker stasjon var imidlertid vedtatt før EU-kravene begynte å gjelde. Derfor tok ikke Jernbaneverket hensyn til dem. Men etaten understreker at det er innarbeidet fullgode sikkerhetsmessige løsninger som ivaretar alle dagens forskrifter og krav på den nye stasjonen.
Det er også et paradoks at i se opprinnelige planene for ombyggingen av Lysaker stasjon inneholdt en stasjonshall under de to sydligste jernbanesporene. Dette skulle være endestasjon for en planlagt automatbane til Fornebu. I mai 2007 gikk flertallet av Fylkestinget, bortsett fra KrF, V og H, bort fra en automatbane og vedtok at banetilknytningen til Fornebu skal løses ved etablering av en bybane. Akershus fylkeskommune og Oslo kommune ga i mai 2008 Ruter ansvar for å utrede en bybaneløsning til Fornebu med tilknytning til det øvrige kollektivnettet. Ruter skal overlevere utredningen til politisk behandling ved årsskiftet 2009/2010. Når et vedtak foreligger, vil videre plan- og byggeprosess ta i overkant av 6 år før driftsstart.
Uansett fremtidig løsning for Fornebu. Målet er at Lysaker stasjon skal fremstå som et funksjonelt kollektivknutepunkt. Det er i dag ca. 25.000 arbeidsplasser. Dette er en størrelse som Hamar by. De siste 25 årene er antallet arbeidsplasser mer enn femdoblet, og veksten ser ut til å fortsette. Dette gjør at Lysaker både er viktig i dag og bare vil bl enda viktigere som kollektivknutepunkt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar