torsdag 10. september 2009

Ro og orden i skolen

Hvordan skape ro og orden i skolen er en viktig debatt. Dette fordi det er en forutsetning for å skape et godt læringsmiljø. Det gjør at læreren kan bruke tid på å undervise. Kunnskapsdepartementet har derfor sendt på høring forslag om endringer i opplæringslovens og privatskolelovens bestemmelser om bortvisning.

Kunnskapsdepartementet legger til grunn at bortvisning fra undervisningen for kortere tidsperioder utgjør et mindre inngrep i elevenes rett til opplæring enn bortvisning for lengre tidsperioder. De peker på viktigheten av at lærere har de nødvendige virkemidler disposisjon for å kunne skape et godt læringsmiljø preget av ro, orden og respekt. Myndighet til å fatte avgjørelser om bortvisning for mindre tidsperioder (inntil en dag) bør derfor etter departementets vurdering kunne delegeres slik at avgjørelsen kan tas av den enkelte lærer.

Dette kan skaper bedre læringsmiljø og at det gjør at læreren kan bruke tid på å undervise. Jeg mener at lærere bør ha de nødvendige virkemidler til disposisjon for å kunne skape et godt læringsmiljø preget av ro, orden og respekt.

Her er det viktig at man fokuserer på lærerens rolle og ledelse i klasserommet. Dersom det oppstår alvorlige situasjoner der elever bryter ordensreglementet er det viktig at læreren også har mulighet til å skape ro og orden i undervisningssituasjonen gjennom å kunne bortvise elever fra egen undervisningstime. Det er derfor positiv til forslaget om at myndighet til å vise bort elever fra undervisningen for inntil en dag kan delegeres fra henholdsvis rektor og daglig leder til faglærere.

Bortvisningsmyndigheten bør begrenses til at lærere, eller den som har faglig ansvar, kun kan bortvise fra egen undervisning i inntil en dag. En undervisningsøkt kan variere fra enkelttimer til lengre økter som for eksempel fagdager. Det må understrekes at skolen ved rektor sørger for at tolkingen av ordensreglementet og praktiseringen av bortvisning blir lik for å sikre likebehandling for elevene.


Stem på meg i bloggvalget 2009

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar