onsdag 23. september 2009

Internasjonal jernbanesatsing - rolig i Norge

I dag var jeg på Nordisk infrastrukturkonferanse i Helsingborg. Tema var jernbaneutvikling i Norden og satsing på høyhastighetsbane i Europa. Bortsett fra Oslo-Ski var det ikke mye å fortelle om norsk innsats fremover. Jernbanen bygges ut og moderniseres i mange land, mens i Norge satses det lite. I Norge har vi 95 prosent enkeltsporet jernbane. Det er for dårlig. Vi må løfte blikket utenfor Norge,

Kontrasten mellom for eksempel Norge og Sverige blir tydelig når vi tar hensyn til at svenskene i dag har et jernbanenett med mye bedre standard enn i Norge. På den 455 km lange strekningen mellom Göteborg og Stockholm er det dobbeltspor hele veien. Høyhastighetstoget X 2000 har vært i ordinær trafikk i 13 år og bruker bare 3 timer mellom disse byene. Svenskene bygger 190 km lang jernbane for hastigheter opp til 250 km/t nordover langs Norrlandskusten til Umeå, kalt Botniabanan. Dette er eksempler på hva vi også kan klare.

Toget må utvikles til et konkurransedyktig og miljømessig godt transportalternativ. Første bud er intercity på Østlandet. Det er heldigvis stor politisk enighet om at det må satses på jernbanen i det såkalte intercity-trianglet på Østlandet, men da må man også bruke penger på dette over lang tid. Jernbane har store etterslep på vedlikehold. Det truer både sikkerhet og framkommelighet.

Oslo-Skiprosjektet som alle vil ha og som det ikke er mangel på midler til, blir kanskje ikke ferdig 2019. Skal vi få en framtidsrettet samferdselspolitikk må jernbanen få styrket sin konkurransekraft og da må det brukes andre grep enn dagens.

Akershus fylkeskommune samarbeider nå med flere for at utvikle jernbane videre enn Ski. Målsettingen er at strekningen Oslo-København skal kunne tilbakelegges på 2 timer og 20 minutter med høyhastighetstog innen 2025. Utviklingen av effektive togløsninger er avgjørende for å øke mobiliteten og binde sammen regionen. Det er fremtidsrettet og det er miljøvennlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar