Over 19 millioner passasjerer passerte Gardermoen i 2007 og det ventes fortsatt stor vekst fremover. Gardermoen er Norges hovedflyplass. Den bidrar og skal fortsette å bidra til utviklingen i Norge. 2 av 3 innenriks flyreiser har Gardermoen som start eller mål. Tilsvarende tall for utenriks er 4 av 5 reiser. Norsk næringsliv og både privat og offentlig forvaltning er svært avhengig av at Gardermoen er en effektiv og godt fungerende flyplass.
Uroen i finansmarkedene har også påvirket for Oslo Lufthavn Gardermoen. I januar 2009 var det registrert en total nedgang i antall passasjerer på 6,1 prosent sammenlignet med desember i fjor. Likevel vil man forvente at trafikkmengden vil øke.
Mer enn 12.000 personer arbeider på Gardermoen, og tallet vil stige kraftig. Flyplassen kan gjennom ulike former for ringvirkninger samlet sett trolig bidra til 25. - 30.000 arbeidsplasser. Flyplassen skulle gi regional vekst til Romerike og til de søndre delene av Oppland og Hedmark. 40 prosent av de som arbeider på Gardermoen bor på Romerike, langt de fleste av disse på Øvre Romerike. Langt flere av de som arbeider på flyplassen bor nå i Hedmark og Oppland enn da flyplassen lå på Fornebu. Underleverandører ligger i hovedsak i nærområdet og i Oslo, og flypassasjerenes forbruk legges stort sett igjen i Oslo.
Gardermoen skal være ledende på miljø i Europa. Transporten til og fra Gardermoen har en av de høyeste kollektivandelene i Europa. Det er bra for de reisende, men det er også ønskelig at de som jobber der får et bedre tilbud. Ruter AS initierer et samarbeid for å styrke kollektivbetjeningen
Målsettingen er at støybelastningen skal ramme færrest mulig mennesker og være forutsigbar. Alle lokaliseringsalternativ for en eventuell tredje rullebane vil gi betydelig mer støy. En lokalisering av en eventuell tredje rullebane bør derfor avklares i samarbeid med kommuner og regionale myndigheter og at det opprettes et uavhengig kontrollorgan for støy. I tilegg til dette ønsker man at det gjennomføres vurderinger av de miljømessige og privat - og samfunnsøkonomiske konsekvensene av en betydelig økning av flytrafikken.
For å bevare og utvikle Gardermoen opprettes det et samarbeidsråd for å bedre kontakten mellom Gardermoen og regionen. Det bør opprettes et samarbeidsorgan for å bedre samspillet mellom aktører på Gardermoen og i regionen. Fylkestinget ønsker et strategisk samarbeidsorgan med medlemmer fra Akershus, Hedmark og Oppland fylkeskommuner, Oslo kommune, Samarbeidsrådet Nedre Romerike (SNR), Øvre Romerike Utvikling (ØRU), Oslo Lufthavn (OSL), Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Landsorganisasjonen i Norge (LO).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar