onsdag 27. januar 2010

15 kroner mer i bomringen?

Bompengene til Oslo bør øke med 10-15 kroner mener SVs gruppeleder i fylkestinget, Erlend Helle som lanserer takstøkningen. Han skal ha ros for at man er villig til å ta diskusjonen.

Jeg kan dele Helles bekymring for finansieringen av Oslopakke 3, men jeg er ikke villig til å øke satsene i bommen. Jeg er villig til å høre på alle gode forslag for hvordan flest mulig av Oslopakke 3 prosjektene kan realiseres. Men umiddelbart høres en økning på 10 -15 kroner veldig mye ut. Jeg tror heller ikke at kollektivtrafikken er rustet opp til å møte de nye kollektivreisende som vil kunne komme. Det vil med andre ord sette folk opp i en vanskelig situasjon hvor kollektivtrafikken ikke er god nok, samt at mange egentlig ikke har råd til å reise med bil for å komme til jobb.

Det påpekes at man allerede i dag bruker 1 milliard kroner mer i året enn det er penger til i Oslopakke 3. Bare den ene milliarden tilsvarer 10 kroner ekstra i bompenger frem til 2017, og det før vi har begynt å realisere tunge prosjekter vi ikke vet hvor mye vil koste.

Jeg synes også det er viktig å presisere at dette er en pakke på 20 år og det vil derfor være unaturlig å fastlegge alle tiltakene før fremtidige politikere har kommet til. Hvordan kan dagens politikere vite hva man ønsker å prioritere om 10 år?

Jeg mener at en større del av midlene som er satt av til sekkeposter i pakka, bør overføres til fylkesveiene. På den måten kan vi få gjennomført flere av prosjektene i Oslopakke 3 i henhold til intensjonene.

Flere av veiene som er dyre i Oslopakke 3 er strengt tatt statlige prosjekter. De bør ikke betales av fylkeskommunen eller bilistene i Akershus. Staten bør være med å betale mer, framfor å lempe regningen over på bilistene. Det må ikke være opp til bilistene å løse alle problemene i samferdselssektoren i vår region.

Fylkestinget skal til høsten vedta handlingsprogram for Oslopakke 3 for 2011, og skissere hvordan man ser for seg fremdriften for prosjektene de tre påfølgende år. Når arbeidet med ny E18 skal starte, har lenge vært omstridt.Da pakken ble lansert i 2006 ble 2014 antydet som tidspunktet for byggestart. Senere har man ønsket at anleggsarbeidene må komme i gang i løpet av 2013.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar