tirsdag 19. januar 2010

Hvordan skape en god skole?

I de to siste dagene har jeg vært på KS skoleting. Et koferanse som samler til viktig debatt i skolenorge. Både rapporter og innlehh bekrefter at mye kan bli bedre i skolen. Det gjøres mye bra, men noe jeg skal ta med til Akershus fylkeskommune er at skolene kan bli mye bedre hvis politikerne engasjerer seg.

Stavanger kommune fikk skoleeierprisen i år. De sier at lagspill er avgjørende. Begrunnelsen for prisen var at skoleeieren er tydelig og klar i prioriteringene med fokus på elevenes læring og danning. Kommunen har stor grad av delegering, skolene er selvstendige enheter med driftsstyre

I PricewaterhouseCoopers (PWC) KS-rapport «Hvordan lykkes som skoleeier?" anbefaler at lokalpolitikerne engasjerer seg mer skolen. Større politikeraktivisering kunne frigjøre et potensial og samtidig sette samarbeids- og styringsutfordringene på dagsordenen.

Flere skoleeiere i kommuner og fylkeskommuner er usikre på hvem som er skoleeiere. Det er først og fremst lærere og skoleledere som er usikre på hvem som har det endelige ansvaret. Men også administrative ledere og politiske folkevalgte er noe usikre på dette.

PWC mener det er viktig er viktig å være bevisst på at administrasjonen ikke er skoleeier, men opptrer på vegne av skoleeier, og at skoleeieransvaret ligger hos politikerne selv om myndighet delegeres.

Kanskje er rapporten en skuffelse for dem som ønsker seg en oppskrift på hvordan en skoleeier kan lage en god skole. Detr finnes ikke «oppskrifter» for hvordan man skal utvikle gode skoler. Selvsagt finnes det noen fellestrekk, men det viktigste budskapet er at hver enkelt skole må utvikle og forsterke sin egen organisasjonskapasitet. Samhandling og læring mellom politisk nivå, administrativt ledelsesnivå og skolenivået er helt fundamentalt for å lykkes.

Rapporten oppsummerer disse behovene i arbeidet med å skape en bedre skole:
• Mer synlig skoleeier
• Et endret kunnskapsgrunnlag i styringen av skolene
• Politikere med ambisjoner, engasjement og innsikt
• Administrativ kompetanse, kapasitet og evne til å transformere
• Profesjonsutvikling og ansvarliggjøring av skoleledere og lærere

Les mer om dette i hjemmesidene til kommunal rapport.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk bra.
    La skolene få bestemme mer av hva som er best for dem.
    Dette går selvfølgelig på tvers av fellesskapsskolen AP har kjempet for hele tiden. Det vil bli forskjeller i skolene. Forskjellige opplegg og forskjellige resultater.

    Men - det må vi tåle. Det er værre å svikte de unge i utanninge enn for AP å gå på en smell.

    SvarSlett
  2. Hei Håkon! Enig med deg at skolene må få større frihet. Det er som det sies i rapporten ingen oppskrift på en god skole og hver enkelt skole må utvikle og forsterke sin egen organisasjonskapasitet.

    Jeg tror det likevel er viktig at skoleeierne følger skolene aktivt opp.

    SvarSlett