Ruters samordningsoppgave bør også gjelde lokaltog. Dette ansvaret bør Oslo og Akershus overta.Både det nasjonale og det lokale togtilbudet har Samferdsels-departementet som direkte kjøper av tjenestene. Denne ordningen plasserer et tydelig ansvar hos statsråden, men har betydelige svakheter.
Grunnlaget for samordning av endringstidspunkter, tilbud, informasjon, reisegaranti, billetter og priser er svakt, og kanskje finner man heller ikke de beste løsningene for kollektivtrafikken i et departement.
Eksempler på problemområder er korrespondanser og økonomisk ansvarsdeling ved bussmating til tog, beslutninger om felles billetter, felles og gjennomgående trafikantinformasjon for alle trafikkslag, felles dato for ruteendring og prisendring – og eksempelvis erstatningstrafikk for tog ved planlagt eller tilfeldig driftsstans.
Dersom ordningen med statlig togkjøp opprettholdes, bør man vurdere å opprette et bestillerorgan som kan ha en mer markedsrettet og operativ innretning på oppgavene enn det som vil være naturlig for et departement.Samordning av regionens kollektivtrafikk er ikke fullført før også det lokale togtilbudet inngår, og at Ruter dermed ivaretar bestilleransvaret.
Den rollen som Jernbaneverket har i regulering av bruken av kjøreveien, bør gjøre at det er praktisk overkommelig å skille mellom tjenestekjøp for nasjonale og lokale tog. Det forutsettes tilsvarende statlig rammeoverføring av midler.
Uavhengig av organiseringsmodell ønsker vi at Ruter skal ha en konstruktiv rolle i samspill og dermed arbeidsdeling mellom tog, buss, metro og trikk. I dette arbeidet må det avgjort spilles på togets sterke sider, som egentlig domineres av stor kapasitet og rask fremføring over lengre avstander. I dag er imidlertid toget i praksis gitt en rolle som dårlig utnytter disse fortrinnene. Manglende materiell og midler gir korte tog, selv i rushtidene, og et til dels historisk betinget stoppmønster gir mange stopp med til dels svært få passasjerer.
Når vi på enkelte strekninger opplever høyere fremføringshastighet for buss enn for tog, er det åpenbart noe galt med disponeringen av ressursene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar