Hvert år mobbes tusenvis av skoleelever. Mange barn og unge gruer seg til skolestart. Etter stort fokus på mobbing for noen år siden, forsvant oppmerksomheten, og antall mobbeofre har økt.
Akershus fylkesting ved KrF, V, H og Frp har derfor bestemt at det skal være nulltoleranse mot mobbing i Akershusskolen og at alle videregående skoler skal delta i antimobbeprogram. Det er viktig at rektor på skolen er en drivkraft i det arbeidet, hele skolen som organisasjon må være involvert, og foreldrene og elevene må være involvert
Flere tenåringer opplever sårende skjellsord og et vedvarende mareritt som mange barn og unge står midt oppe i nå. Juleferien blir for mange mobbeofre et kjærkomment pustehull fra et daglig mobbing. Det startet med utfrysning, så utviklet det seg til verbal mobbing. De enkelte barna som blir utsatt for mobbing og som får ødelagt skolegangen sin og som i mange tilfeller også får ødelagt livet sitt.
I 2002, lanserte Bondevik-regjeringen sitt mobbemanifest. Et kraftig fokus på mobbing, også i media, ga resultater. På få år ble mobbing i skolen kraftig redusert over hele landet. Det ble i 2004 hevdet at mobbingen var redusert med mellom 30 og 40prosent. Men, så forsvant gradvis oppmerksomheten rundt mobbing, og problemet økte igjen. Ingen kjenner omfanget av mobbing i dag, men i følge flere eksperter, som TV2 har snakket med, anslår at 50.000 barn og unge i dag er mobbeofre. Et betydelig antall av disse opplever å få sin skolehverdag ødelagt. Direktør i Utdanningsdirektoratet Petter Skarheim mener det er uakseptabelt mange som mobbes. Vi vil aldri komme til null, men vi må ha en visjon om at det er null barn og unge som skal mobbes. De aller fleste trives på skolen, så er det uakseptabelt mange som ikke gjør det.
I en fersk undersøkelse TV 2 har utført svarer hele 97 av 100 skoler, at man bør klare å redusere omfanget av mobbing betydelig. Dette er en erkjennelse av at antimobbearbeidet har sviktet. Svakheten med hensyn til å klare på bekjempe ligger i mangelen på erkjennelse av hvor alvorlig dette er. Utgangspunktet er at alle barna skal gå på skolen, da må vi også ha et trygt skolemiljø. Og det er det ikke barna selv som har ansvar for, verken mobbeofferet eller mobberen. Det er det de voksne som har ansvar for. Arbeidet mot mobbing og for et inkluderende skolemiljø må være godt forankret for å lykkes. Det fortjener elevene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar