"Flytogpassasjerer må prioriteres foran jobbpendlerne". Regjeringen må tenke på den miljøjobben som må gjøres og ikke penger. Biodieseldebatt 2?
I dagens Aftenposten står det at en rapport fra Urbanet Analyse hvor det presiseres at det er viktig å se på hvor mye nytte hver skattekrone vil gjøre i den nye ruteplanen i 2012. Når Flytoget kjører uten offentlige driftstilskudd, «betyr dette at en økning i rutetilbudet ikke vil medføre økte kostnader i form av økt driftsstøtte», heter det. NSBs avganger er subsidiert, hvilket betyr at flere avganger gir høyere utgifter. Enkelt sagt koster det staten penger hvis NSB øker antall avganger. Regnestykket er at det koster ingenting å la Flytoget, som ikke får statsstøtte, kjøre flere tog eller over lengre avstander.
Kollektivtrafikk er ikke børs. Det er viktig at folk har et kollektivtilbud som gjør at de kan regne med å komme på jobben på en sikker måte. Flytoget er bare for flypassasjerer. Hvilket samfunnsregnskap kan forsvare at togpendlerne må vente på første og beste lokaltog? Når man tenker på de reaksjonene som folk har gitt uttrykk for på grunn av de togforsinkelsene som har vært, er det vanvittig å la forsinkelser være en del av regjeringens villet politikk for jobbpendlere.
Det har vært og bør være et viktig politisk mål å få flest mulig til å ta toget. Det er viktigere for miljøet at folk hver dag reiser miljøvennlig enn at flypassasjerer reiser med tog til flyet. Befolkningsveksten som kommer må man møte med et bedre togtilbud. Oslo og Akershus forventer til sammen en befolkningsøkning på 300- 400 000 mennesker i 2030, en økning på 35 %. Med den store befolkningsveksten som vi får må vi få til gode samferdselsløsninger. Det er derfor viktig å få til en god løsning for dette og ikke la folk prioritere bil. Pendlere har ikke lavere verdi enn en flytogpassasjer.
Jeg er enig med direktøren for persontrafikk i NSB, Stein Nilsen som sier at for å gjenreise jernbanens omdømme må vi etablere et nytt produkt som er mer pålitelig. NSBs ruteplan 2012 gjør at de har kjøpt inn 50 nye togsett er allerede klar. I verste fall betyr dette at en etterlengtet togfornyelse kan da bli utsatt på ubestemt tid. Det vil spesielt ramme Østfoldbanen, men også togene som går nordover.
Togtilbudet i dag er ikke godt nok. Det er svært nødvendig å ha et samfunnsøkonomisk perspektiv og se på nytteverdien for trafikantene som bruker tog i østlandsområdet. Det er et politisk mål å flytte reisende fra bil til tog, og da må man gis mulighet til å oppfylle det.
Les mer om dette i Aftenposten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar