søndag 10. januar 2010

Viktig med en god løsning for Fornebubanen

Flere alternativer er utredet sammen med Oslo via Ruter. Politikerne vil i løpet av våren avgjøre hva slags kollektivløsning det blir til Fornebu. Ruter har ansvaret for planleggingen av baneløsningen.

I desember forelå den siste utredningen om banespørsmålet, men styret i Ruter har ennå ikke gitt noe faglig råd om hvilke konklusjon man bør trekke av utredningen. Fylkesadministrasjonen vil forberede en sak så snart den foreligger fra Ruter. Jeg ønsker å avvente de faglige rådene før jeg konkluderer. Det jeg så langt kan si er at ingen av løsningene er perfekte.

Jeg har oppfattet at en Fornebu t-bane vil få problemer i T-banens fellestunnel. Bybanen (trikk) har også sine begrensinger med blant annet hastighet og at den såkalte Fjorstrikken trengs å kobles til med tilbudet i Oslo, men hvor da? Buss er vanskelig da det kreves et stort antall for å kunne møte mengden enn det som det er plass for.

Jeg er derfor glad for at Ruter har sammenlignet de ulike alternativene som T-bane, trikk osv. fordi det gir oss mulighet til å velge det beste alternativet. Det er jo fort over 2 milliarder for slike løsninger. Et paradoks at Staten ikke bidrar med mer. Det er bilistene som finansierer en landets dyreste og mest miljøvennlige løsninger og ikke staten. Jeg tror at skal vi lykkes med å få til gode kollektivløsninger for hele landet må dette endres.

Oslo og Akershus forventer til sammen en befolkningsøkning på 300- 400 000 mennesker i 2030, en økning på 35 %. Med den store befolkningsveksten som vi får må vi få til gode samferdselsløsninger. Det er derfor viktig å få til en god løsning for Fornebu for trafikken sin del, men også for den videre utvikling av Fornebu som område. Jeg tror at en slags baneløsning er det beste på lang sikt. Alternativet er mer kø, kork og kaos.

Les mer om saken på Budstikka.

Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

Jeg har plassert min blogg i Eidsvollnorske bloggkart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar