tirsdag 5. januar 2010

Nedgang 2 år på rad i biltrafikken

Det er gledelig at færre reiser med bil til jobb gjennom bomringen. Det er andre år på rad. En positiv utvikling. Dette sammen med vekst i antall kollektivreisende viser at vi lykkes med samferdselspolitikken.

Dette er et resultat av langsiktig satsing som Oslo og Akershus har fått til gjennom satsing på kollektivtrafikken og Ruter. Det viser at de virkemidlene som Oslo og Akershus vedtar politisk fungerer og vi lykkes med dem. Jeg er derfor enig med TØI at dette ikke skyldes finanskrise som en først skulle tro da det gikk ned i 2008. Prisen gikk opp i juli 2008 og i Bærum oktober.

Denne bomringen skal vare i 20 år og jeg mener det vil bli helt feil at vi nå etter kun 2 år skal konkludere for hvordan man skal prioritere etter fremtidige politiske valg. Det vil være naturlig at det er svingninger og at dette kan rette seg opp. Vi må ha is i magen. Vi må huske på at i de neste 20 årene vil en by på størrelse med Bergen flytte til Oslo og Akershus. Det vil skape mer trafikk enten man liker det eller ikke, men også muligheter for å finne miljøvennlige løsninger. Vi skal nå ha en prosess med alle de politiske partiene som står bak Oslopakke 3 for å finne samlende løsninger. Vi har nå en utfordring de neste fire årene for å prioritere de tiltakene som skal på plass først.

For å kunne fortsette denne veksten i kollektivtrafikken trenger vi mer stabile rammebetingelser fra Regjeringen. Det må være besynderlig for en hver Regjering, uavhengig av farge, at jo mer vi lykkes med kollektivtrafikken vil det bli mindre penger til alle de positive prosjektene som ligger i Oslopakke 3. Vi kan skape enda bedre resultater, men det fordrer at regjeringen kjenner sin besøkelsestid.

Vi trenger mer og flerårige midler fra Samferdselsdepartementets belønningsordning. I dag får man ikke midler fra resultater, men ut fra ”politisk” riktige vedtak om rushtidsavgift og andre tiltak som begrenser bilen og ikke resultatet. Hovedstadsregionen er unik i nasjonal sammenheng og står for over 50 prosent av landets kollektivtrafikk og det må få konsekvenser for Regjeringens tenkning.

I denne debatten er det mange som trekker frem rushtidsavgift. Det er et virkemiddel for å fordele trafikken mer utover hele døgnet. Mens prisen i bomringen har en avisende effekt. Jeg tror heller ikke at et prisnivå som det man bruker i Stockholm ha noe å si for trafikken i Norge.

Avslutningsvis er jeg glad for at vi i vår region lykkes med å nå nasjonale målsettinger. Det er positivt for miljøet og regjeringen må derfor kjenne sin besøkelsestid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar