Store forsinkelser på jernbanen har skapt store problemer for pendlerne på Østlandet. Togkaoset er den verst mulige markedsføring av toget som transportmiddel. Hvis det ikke settes i verk effektive strakstiltak rammes rykte til hele kollektivtrafikken. Flere pendlere vil da gå over til bil i stedet. Det er viktig at både Storting og regjering tar alvoret i problemene.
Første strakstiltak er å bedre situasjonen for de som er avhengige av toget til daglig. NSB må stille opp med alternativ transport. Det ventes for lenge med å sette inn busser og i tillegg bør man tilby alternativ transport som for eksempel drosjerekvisisjoner og ikke kreve at den enkelte i ettertid krever penger tilbake.
De fleste pendlere synes også det er rart at når man venter på et forsinket tog så kan det komme et ledig tog forbi, men det kan man ikke ta. Begrunnelsen er at det er flytog eller et langdistanse- tog som er forbeholdt andre enn pendlere. Hadde det vært mer fokus på kundene hadde man gjort noe med dette og tatt ombord de passasjerene man kunne når det er innstilte tog. Folks opplevelse av at kollektivtrafikken hadde blitt bedre av dette.
Det både samfunnsmessig fornuftig og miljøriktig at alle tiltak bidrar til å gi pendlere et bedre tilbud fram til 2012, når togtilbudet i Oslo og Akershus skal bli bedre. Det bør også vurderes om ikke mange av strakstiltakene bør bli et permanent tiltak.
Etter krisehåndtering er det på tide å tenke langsiktig. Et viktig virkemiddel er faktisk kundeorientering. Pendlere bør få kompensasjon ved kjøp av neste månedskort når man stadig opplever forsinkelser. NSB har oversikt over hvilke tog som har vært forsinket mer enn 30 minutter. De bør i tilegg få oversikt over hvor mange dette gjelder. Flexuskort gjør at det er mulig å gi fratrekk for dager forrige måned med slike forsinkelser.
Det er problem med dagens jernbane at det er begrenset kapasitet på spor og vogner. Det er på Østlandet vi finner de største befolkningskonsentrasjonene og de største utslippene fra veitrafikken. Toget må være et konkurransedyktig alternativ til bilen. For få dette til må hele tog kapasiteten på intercity-triangelet (Oslo- Halden, Lillehammer og Skien) forbedres. Det må bygges ut sammenhengende dobbeltspor i hele intercity-triangelet. I tillegg må Oslotunnelen utvides. Tunnelen er sprengt og er flaskehalsen i jernbanetrafikken i Oslo-området. Den binder sammen togtrafikken gjennom Oslo øst- og vestover.
Jernbanen bør bli budsjettvinner med en dobling av investeringene og sterk økning av vedlikeholdsmidler. I Tyskland, Spania og Sveits er 95–98 prosent av togene i rute. Det er også mulig å få til i Norge. Vi bør be om råd fra land som vi liker å sammenligne oss med for å bli den jernbanenasjonen vi ønsker å være. Skal man møte befolkningsveksten må fremtidens tilbud være kort reisetid, mange avganger, punktlighet, konkurransedyktige billettpriser og tilstrekkelig setekapasitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar