tirsdag 12. januar 2010

Kompensasjon til pendlere?

EU-forordning om rettigheter for togpassasjerer skal nå inn i norsk lov. Den sier at passasjerer med periodekort kan søke om en passende erstatning. Jeg mener at det kan være en god ide.

Kundene føler seg ofte maktesløse fordi de mange forsinkelsene ikke får konsekvenser for noen. Jernbanetilbudet som man leverer er ikke godt nok for NSBs kunder. Transportbedrifter lever av å gi et tilbud som passasjerene vil ha. Det har man ikke gjort den siste tiden.

Pendlere må få kompensasjon som står i forhold til gjentatte forsinkelser. Jeg er enig med Forbrukerombudet som heller ikke er fornøyd med NSBs forslag til erstatning for passasjerer med periodebilletter.

Det betyr at hvis togtrafikken på en bestemt bane, si Østfoldbanen, i en måned har en punktlighet på 87 prosent, så skal pendleren denne måneden kunne kreve 13 prosent av periodekortets verdi i erstatning.

Jeg tror at skal man få flere kollektivreisende må man levere et forutsigbart tilbud. Konkurrenten er ofte bilen. Man må også behandle passasjerene som kunder. Kunder som kjøper et tilbud og foreventer å få det man kjøper. Da kan man heller ikke si beklager uten at det får konsekvenser.

Les mer om dette i VG:

Jeg har plassert min blogg i Eidsvollnorske bloggkart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar